صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها XD سینما تاتر کمدی بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما

بهروز افخمی، مردی که برای شکستن کلیشه ها آمد/ به انگیزه پخش اولین قسمت از «هفت» جدید

«هفت» جدید در حالی پا به شبکه سه گذاشت که به دلیل تنوع ساختاری و تغییرات اساسی در شاکله آن با محوریت حضور بهروز افخمی، بی اغراق هیچ شباهتی به دو برنامه پیشین خود نداشت. همین تفاوت با اسلافش، حتی می‌تواند «هفت» جدید را به برنامه‌ای دیگر و با عنوانی نو بدل کند.

هفت
بهروز افخمی در مقام یک کارگردان مولف با اندیشه‌ای مبتنی بر حدود سه دهه فیلمسازی و احاطه‌اش بر اطلاعات و اخبار روز سینمای ایران و جهان، سکان هدایت این برنامه را با ایده‌هایی غیرمنتظره و تازه در دست گرفته است. این سکانداری او در نحوه چینش اعضای «اتاق فکر» برنامه (لفظی که او در توصیف جمع خود، حمید گودرزی و مسعود فراستی از آن استفاده کرد)، می‌تواند دو وجه مثبت و منفی را عیان کند. افخمی در افتتاحیه برنامه‌ای که وامدار فریدون جیرانی و تا حدودی محمود گبرلو است، تلاش کرد ابتدا نوعی اتمام حجت دوستانه با مدیران تلویزیون در محضر بینندگان داشته باشد تا در طول تولید برنامه، با همین گارانتی از خطوط قرمز و برخوردهای سلیقه‌ای تلویزیون و مميزي ها به سلامت بگذرد. او ابتدا، در واکنشی اجتناب آمیز از تحویل گرفتن برنامه، از صحبت‌های علی اصغر پورمحمدی معاون سیما و غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سه به سود خود بهره برد تا در آینده با توسل به همین حمایت، بتواند نقاط ضعف و قوت احتمالی برنامه‌اش را مدیریت کند. تاکتیکی هوشمندانه که می‌تواند دستمایه مفیدی در توجیه کاستی‌ها و تكيه زدن بر ابعاد مثبت و مورد استقبال قرار گرفته برنامه در قسمت‌های آتی قرار گیرد. او حتی از در تفاهم با جیرانی هم وارد شد و ضمن انجام گفت‌وگویی غیرچالشی- خلاف آنچه در مصاحبه‌اش با رضا میرکریمی دیدیم- ، غیرمستقیم به تبلیغ روزنامه جدید او نیز پرداخت! هر چند برای جلوگیری از ایجاد چنین ذهنیتی، چند شوخی هم چاشنی مونولوگ‌های بعدی‌اش  ساخت و این‌طور وانمود کرد که جیرانی امید او را ناامید کرده است!

جالب‌ترین بخش این مستند واقعگرایانه افخمی، میزگرد سه نفره او با اعضای اتاق فکرش بود که او در آن گویی بیشتر در پی اثبات نفوذ و سیطره خود در سری جدید «هفت» بود و در عمل با یک تدوین سطحی، اما حساب شده، به نیت اصلی‌اش هم تا حدود زیادی دست یافت. حمید گودرزی که سالهاست نقش اول فیلم‌ها را بازی نمی‌کند، در آیتم پیش از این میزگرد در اتومبیلش و طی گفت‌وگو با افخمی، نشان داد حرف مهمی براي زدن ندارد. او که به عقیده بسیاری پس از همکاری با افخمی در «روباه»، راه به این برنامه یافته است، تحلیل‌هایی شتابزده و برداشت‌هایی ساده از صحبت‌های افخمی را جسته و گریخته مطرح می‌کرد. رفتاری که با بازخورد عادی و بعضاً مخالفت آمیز افخمی هم همراه می‌شد تا نشان دهد انتخاب او، شاید بیشتر برای ویترین برنامه و قائل شدن سهمی برای بازیگران سینمای ایران صورت گرفته باشد. چنانچه افخمی نیز در توضیح مسوولیت گودرزی، جایگاه او را در چارچوب برگزارکننده چند سوال و جواب عادی با دست اندرکاران فیلم‌های روی پرده تعریف کرد و به طور نامحسوس، از او خواست به پای فیلمسازان نپیچد. توصیه‌ای که به مصون ماندن گودرزی از جدالهای کلامی با فیلمسازان در برنامه‌های آتی کمک شایانی خواهد کرد.

مسعود فراستی هم ترجیح داد در این قسمت، کمتر اظهار نظر کند و بیشتر شنونده باشد تا متولی جدید را بی محابا از خود نراند. گرچه افخمی در آیتم پیش از این با لبخندهایی ملیح، روشن کرد که مشکلی با نظرات تهاجمی فراستی در قبال اغلب محصولات سینمای ایران ندارد و در اتومبیل گودرزی، اعتبار و اهمیت منتقدان را به کل زیر سوال برد! حرکتی که دیدگاه بی‌تفاوت او را درباره نقد سینما و منتقدان عیان و فیلمسازان گرفتار شده در این ورطه را متهم به درجا زدن و عقب ماندگی کرد.

با چنین توصیفی مشخص است حضور دوباره فراستی در جایگاه یک منتقد، به احتمال فراوان از یک توصیه مدیریتی نشأت گرفته تا آنکه مطلوب افخمی باشد. برنامه «هفت» جدید‌ که بیشتر به معرفی آیتم‌ها، تشریح ساختار، طرح ایده‌ها و گفت‌وگوهایی دوستانه اختصاص داشت، افخمی تمام تلاش خود را گذاشت تا از «هفت»، یک مولود تازه بسازد! او از تصمیم خود برای نقد فیلم‌های روز سینمای جهان و اعلام رقم فروش آنها سخن گفت تا ابعادی گسترده‌تر به برنامه ببخشد و با افزودن بخشهایی برای معرفی کتاب‌های سینمایی و غیرسینمایی، اشاره به تئاترهای دیدنی روی صحنه و... هم کوشید تا ایده‌پردازی‌های متنوع و چند جانبه خود را به رخ بکشد. به ویژه آنکه در طراحی میزانسن گفت‌وگوها هم شخص بهروز افخمی مورد تأکید قرار گرفته بود تا تکلیف برنامه از همین آغاز مشخص شود.

اینکه افخمی واقعاً برای شکستن کلیشه‌ها آمده و برای به قول خودش «نجات سینمای ایران» شاید یک «دن کیشوت» به نظر برسد، اما بی‌تردید عملکردی خنثی و ناملموس نخواهد داشت. نکته‌ای که امیدواری‌ها را برای شکل‌گیری برنامه‌ای چالشی، اثرگذار و اندیشه‌مند افزایش می‌دهد. البته به شرطی که افخمی در ادامه، سایه خود را به عنوان یک مجری و طراح خط مشی کلی برنامه، بر آن نگستراند و «هفت» را تبدیل به مانیفست تصویری شخصی‌اش نکند.


نویسنده: هادی داداشی

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها