صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها XD سینما تئاتر کمدی تئاتر کودک بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما دانلود فیلم

در صورت اكران نشدن 15 فيلم امسال در سينماهاي حوزه هنري گروه‌بندي سينماها تغيير مي‌كند

» مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي: اميدوارم حوزه هنري پاي حرفش بايستد » عضو شورايعالي سينما: صحبت‌هاي رييس حوزه هنري شوخي سال 91 بود!

حوزه هنري
 پس از شوك توقف اكران دو فيلم داراي پروانه نمايش «گشت ارشاد» و «خصوصي» خبر عدم نمايش 15 فيلم از سوي رييس حوزه هنري،‌ تنش‌ها را وارد مرحله جديدي كرد. در اين بين تناقض در اظهارنظر برخي مسؤولان سينمايي نيز ماجرا را بحث‌برانگيزتر مي‌كند. حبيب كاوش سخنگوي شوراي صنفي اكران در مصاحبه‌اش اين اقدام را بي‌قانوني مي‌داند، اما عليرضا سجادپور در كمال آرامش (!) چنين اقدامي را حق نهادي مانند حوزه هنري كه چندين سالن سينما نيز دارد، مي‌داند و اصلاً اعتقاد به بي‌قانوني ندارد،‌ گرچه محسن علي‌اكبري عضو شورايعالي سينما اين اقدام حوزه هنري را يك شوخي مي‌داند و معتقد است،‌ عليرضا سجادپور مديركل اداره نظارت و ارزشيابي اساساً در جايگاهي نيست كه بخواهد چنين اظهارنظري كند. گفت‌وگوي «باني فيلم» را در اين‌باره با عليرضا سجادپور و محسن علي‌اكبري بخوانيد:
سجادپور: سينماداران مجبور به انتخاب فيلم‌ها براي اكران نيستند
مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي درباره اقدام اخير حوزه هنري مبني بر عدم نمايش 15 فيلم و همين‌طور حواشي اكران به «باني فيلم» مي‌گويد: من در اين باره توضيحاتي را قبلاً داده‌ام. ما هيچ سينمايي را اجبار به انتخاب فيلمي نكرده بوديم. حوزه هنري و شهرداري تهران داوطلبانه با ميل خودشان با اين دو فيلم (خصوصي و گشت ارشاد) قرارداد بسته بودند.
عليرضا سجادپور اينطور ادامه مي‌دهد: امّا با توجه به مسايلي كه پيش آمد گويا اين دو (نهاد) خواستند قدري موج سواري كنند و نظرشان تغيير كرد. ما هيچ سينمايي را مجبور به نمايش فيلمي نمي‌كنيم، فقط بحث ما اينست كه اگر قراردادي با فيلمي بسته مي‌شود به قراردادشان پايبند باشند. 
خيلي خوشحال هستيم كه آقاي مؤمني (رييس حوزه هنري) اعلام كردند سينماهاي حوزه هنري در اختيار فيلم‌هاي ارزشي قرار مي‌گيرد و يكي از دغدغه‌هاي اصلي ما در اين‌باره رفع شد. اميدوارم حوزه روي حرفش بايستد و مأمني براي اكران فيلم‌هاي ارزشي باشد و از سوي ديگر اگر سينمايي با فيلمي قرارداد امضا مي‌كند، حتماً پايبند قراردادش باشد، در غير اينصورت با آن برخورد خواهيم كرد. 
در عين حال شوراي صنفي اكران نيز براي يك دوره خاص فيلم‌هايي را معرفي مي‌كند و سينماداران نيز از اين بين مجاز به انتخاب تعدادي فيلم هستند. 
حرف ما اين است كه اگر به ميل خودشان فيلمي را انتخاب كردند چرا در ادامه برخلاف آن عمل كردند و اين اقدام، كار غيرقانوني بود. امّا در مجموع من نيز موافقم كه هيچ سينمايي مجبور به انتخاب فيلمي نيست. به همين خاطر آن را توهين نمي‌دانم.
وي در توضيح بيشتر مي‌گويد: به هر حال ما در ميان توليداتمان فيلم‌هاي ارزشي و معمولي داريم. هر فيلمي هم كه كف استاندارد را رعايت كند، مجوز مي‌‌گيرد. البته فيلمي كه پروانه نمايش مي‌گيرد حتماً بدين معني نيست كه ارزشي و هدفمند و پر محتوا است بلكه معني‌اش آن است كه كف استاندارد را رعايت كند. ما ممكن است سينماي سرگرم كننده وصرفاً وقت پركن داشته باشيم كه حتي در آن نيز پيامي هرچند اندك بايد وجود داشته باشد. برخي فيلم‌ها نيز به وضوح پيام‌هاي ارزشي دارند. امّا در مجموع فيلم‌هايي كه توسط وزارت ارشاد چه در مرحله سرمايه‌گذاري (در توليد) و چه در مرحله اكران حمايت مي‌شوند، جزو آثار ارزشمند هستند. وزارت ارشاد كه خودش سالن سينما ندارد و فقط سينما فرهنگ 2 سالنه را در اختيار دارد. دغدغه‌ اصلي من اين بود كه فيلم‌هاي ارزشي كه امسال تعدادشان كم نيست، در فضاي مناسبي اكران شود، چون بخشي از سينماها در دست بخش خصوصي است كه نمي‌توان اجبارشان كرد، بقيه سينماها نيز در دست بخش نيمه دولتي (مانند شهرداري و حوزه هنري) است كه آنان خودشان بايد براي اكران آثار ارزشي پيش‌قدم شوند و ما كمتر اين تمايل را شاهد بوديم. امّا با صحبت‌هاي آقاي مؤمني متوجه شديم كه حوزه هنري حداقل در كلام، وارد حمايت از اين موضوعات شده كه باعث شده يكي از دغدغه‌هاي ما برطرف شود.
امّا عليرضا سجادپور در پاسخ به اين سؤال «باني فيلم» كه اين اقدام حوزه هنري (عدم نمايش 15 فيلم) كه امتداد پايين آوردن دو فيلم «خصوصي» و «گشت ارشاد» حاوي يك پيام براي وزارت ارشاد است و با بحث سليقه يك سينمادار در انتخاب فيلم‌ها متفاوت است، جواب روشني نمي‌دهد و مي‌گويد من به اندازه كافي توضيح داده‌ام و توضيح بيشتري ندارم، امّا يك بار ديگر مي‌گويم كه حوزه هنري و هيچ سالن سينمايي اجباري براي انتخاب فيلمي ندارند، امّا بحث مهم اين است كه اگر قراردادي بسته شد بايد به آن پايبند باشند. 
محسن علي‌اكبري: هيچ‌كس حق محدود كردن اكران فيلم‌هاي داراي پروانه نمايش را ندارد
اما محسن علي‌اكبري يكي از اعضاي «شورايعالي سينما» در همين باره نظر كاملاً مخالف نظر عليرضا سجادپور، مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي است: قبل از هر چيز تصور مي‌كنم، اين صحبت آقاي مؤمني (مبني بر عدم نمايش 15 فيلم) بيش از هر چيز شوخي سال 91 ايشان در يك محفل هنري بوده است.
وي در گفت‌وگو با «باني فيلم» اينطور ادامه مي‌دهد: به هر حال تعداد زيادي از دوستان هنرمند شام مهمان ايشان بوده‌اند و ايشان هم خواسته شوخي كند چون خودشان بهتر مي‌دانند كه قدرت چنين كاري را ندارند و به عنوان يك مدير ارشد فرهنگي در كشور، مطرح كردن چنين مباحثي كه مي‌تواند حاشيه‌هاي متفاوتي را به همراه داشته باشد، قطعاً نمي‌تواند صحبت جدي ايشان باشد و به شخصه اين حرف را به عنوان شوخي سال 91 قبول كردم.
اين تهيه‌كننده سينما با اشاره به بحث قانون مداري بر مبناي قانون اساسي مي‌گويد: طبق قانون اساسي مسؤوليت اين حوزه به وزارت ارشاد سپرده شده است و اين وزارتخانه است كه مي‌تواند مشخص كند چه فيلمي اكران شود يا نشود. من اظهارنظري از آقاي سجادپور در همين باره خواندم كه ايشان هم گفته بودند، «حوزه هنري مي‌تواند فقط تعدادي از فيلم‌ها را اكران كند». حرف ايشان بسيار اشتباه است! چرا كه آقاي سجادپور در جايگاه و مقامي نيستند كه بخواهند براي اموال مردم و حق‌الناس مردم تصميم بگيرند. ايشان زماني مي‌تواند چنين نظري داشته باشد كه پروانه ساخت و نمايش ندهد و وقتي اين پروانه‌ها توسط اداره كل نظارت و ارزشيابي به فيلمساز داده مي‌شود، ديگر ايجاد محدوديت براي اكران شدن يا نشدن آثار، از عهده اداره كل نظارت نيز خارج است. چون در داخل پروانه نمايش كه با امضاي آقاي سجادپور در اختيار فيلمسازان قرار مي‌گيرد قيد شده: «اين فيلم براي نمايش در تمامي سينماها اعتبار دارد» من به اين صحبت آقاي سجادپور اعتراض شديد دارم. در نظام جمهوري اسلامي ما معتقديم كه هر كس مالكيت اموال خودش را عهده‌دار است و كسي نمي‌تواند براي آن تصميم‌گيري كند. 
علي‌اكبري در خصوص صحبت‌هاي عليرضا سجادپور مبني بر استقلال حوزه هنري در اكران يا عدم اكران فيلم‌ها به اين نكته اشاره دارد: من اين حرف را اصلاً قبول ندارم، چرا كه اگر اين حرف را بپذيريم، از اين به بعد سينماداران بخش خصوصي هم مي‌توانند مدعي شوند كه به عنوان مثال ما فلان فيلم با موضوع دفاع مقدس را اكران نمي‌كنيم، چون فروش ندارد و فقط مي‌خواهيم فيلم‌هاي كمدي را اكران كنيم كه فروش دارد! اگر ما اين قدرت را براي حوزه هنري قايل شويم، بايد آن را براي بخش خصوصي نيز در نظر بگيريم. به نظر من آقاي سجادپور در اعلام نظرشان اشتباه كرده‌اند. خوشبختانه من در اين سال‌ها هيچ مسؤوليتي را قبول نكردم تا بتوانم راحت همه حرف‌هايم را بزنم، نمي‌دانم شايد بحث ميز، ايشان را نگران كرده كه اين گونه صحبت كرده‌اند. 
علي‌اكبري با بيان اينكه اساس تشكيل حوزه هنري به كمك حوزه به فرهنگ و هنر كشور بوده، اعتقاد دارد: اگر حوزه هنري بخواهد در مقابل هنرمندان بايستد، منحل شود، خيلي بهتر است. من فيلمي آماده نمايش ندارم كه نگران اين موضوع باشم كه حوزه هنري فيلمم را اكران مي‌كند يا نه، بلكه نگراني‌ام بابت همكارانم است كه با اميد و آرزو در سينمايي سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه فقط مخاطب داخلي دارد و مخاطب به آن شكل در خارج از كشور ندارد و تنها منبع درآمدش در داخل كشور است. اگر قرار باشد اين گونه قهرآميز با سينماي نحيف و در حال موت ايران آن هم توسط مديران فرهنگي (!) رفتار بشود، تأسف و تأثر بسيار دارد. 
اين عضو شورايعالي سينما در خصوص پاسخ به اين سؤال كه آيا اين اقدام حوزه هنري توهين به وزارت ارشاد محسوب نمي‌شود؟ مي‌گويد: من پا را فراتر مي‌گذارم و مي‌گويم اين اتفاق، اساساً توهين به عرصه فرهنگ و هنر است. اين اتفاق مصداق قانون شكني است و اگر در كشور بدعت شود، هر كس درباره اكران سياست خودش را اعمال مي‌كند. ما به اندازه كافي به خاطر دو فيلم اخير مشكل پيدا كرديم، حال اگر حوزه هنري بخواهد به اين اتفاق دامن بزند، بايد منتظر باشيم تا فردا روزي هم فرماندار فلان شهر چون از فيلم يا بازيگري خوشش نمي‌آيد فيلم را از اكران پايين بكشد. با توجه به اين شرايط به نظر مي‌رسد، هدف اصلي تعطيلي سينماست و مديران فرهنگي نيز متأسفانه در تعجيل اين اتفاق تلاش مي‌كنند. در مجموع من با هر نوع قانون‌شكني آن هم از سوي مديران فرهنگي مخالف هستم. اين عرصه بايد در اختيار هنرمندان قرار بگيرد و اين قشر در نشست‌هاي تخصصي‌اي كه در شوراهاي مختلف دارند، مشكلات سينما را از بين ببرند. 
وي در پايان با اشاره به ديدار با مقام معظم رهبري با كارگردانان سينما در سال 85 مي‌گويد: آنجا تعدادي از كارگردانان اين مسئله را مطرح كردند كه سينماي ايران به سمت سينمايي سبك در حال حركت است و جالب است كه (مضمون) پاسخ مقام معظم رهبري اين بود كه فرمودند: «شما مقصر نيستيد، بلكه مقصر اصلي سازمان تبليغات اسلامي، حوزه علميه، وزارت ارشاد، صدا و سيما و ... است. اينان بايد با برگزاري نشست‌هاي مختلف و متعدد اين مسايل را در سطح كلان فرهنگي مديريت مي‌كردند. اگر آنان كم كاري كردند، مقصر فيلمسازان ما نيستند. چرا كه آنان انسان‌هاي شريفي هستند». اينها فرمايشات مقام معظم رهبري است، حوزه هنري كه خودش را زير مجموعه بيت رهبري مي‌داند، چگونه چنين حركت‌هايي را برخلاف خواست ايشان انجام مي‌دهد. بعد از صحبت‌هاي مقام معظم رهبري حوزه هنري چند بار نشست‌هايي را برگزار و در آن سينماي روز را تحليل كرده تا به فيلمسازان ما براي جهت دهي درست مسيرشان كمك كرده باشد؟ يا كدام دفعه شده كه امام جمعه‌اي در طول برگزاري نماز جمعه از فيلمي (كه حداقل بعد از انقلاب معتقدم بالاي 200 فيلم خوب داريم) تعريف و تمجيد كند؟ و سازنده فيلم را بياورند پشت تريبون نماز جمعه و از او به طور رسمي تشكر كنند. كدام دفعه اين اتفاق افتاده است؟
برخي از فيلم‌هاي شاخص جشنواره در سينماهاي حوزه اكران نمي‌شوند
ظاهراً تعدادي از فيلم‌هاي شاخص حاضر در جشنواره سي‌ام فجر در فهرست آثاري قرار دارند كه حوزه هنري اجازه اكرانش را در سينماهايي كه در اختيار دارد را نمي‌دهد. حوزه هنري در كل كشور حدود 90 سالن در اختيار دارد و در تهران سينماهاي آزادي شريك با شهرداري تهران، استقلال، شاهد، جي و سپيده متعلق به حوزه هنري مستند. 
اگر حوزه هنري مصر بر عدم اكران 15 فيلم سينمايي امسال باشد، چاره‌اي جز تغيير در گروه‌بندي سينماها وجود ندارد. جداي از اين محروم شدن فيلم‌ها از تعداد قابل توجهي سالن قطعاً تبعات منفي گسترده‌اي براي سينماي ايران در پي خواهد داشت.

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها