صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها XD سینما تاتر کمدی بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما

امیریوسفی، صناعی‌ها، آبیار،کریم‎الدینی وعزیزخانی از تجربه حضور در شهرهای مختلف می‌گویند: جلسات شهرستان‌ها پررونق‌تر است/ باید ساختارشکنی کنیم

از زمان شروع فعالیت گروه سینمایی هنروتجربه،فیلم‌های به نمایش درآمده در این گروه فقط محدود به اکران در تهران نبودند و از همان ابتدا برای نمایش آن‎ها در شهرهای مختلف برنامه‎ریزی شد. این نمایش البته با برپایی جلسه‌های نقدوبررسی با حضور عوامل فیلم همراه است. مشهد و پس از آن اصفهان از جمله شهرهایی هستند که از همان ابتدا و تقریبا همزمان با تهران نمایش فیلم‌های هنروتجربه را در دو سینمای هویزه مشهد و سوره اصفهان شروع کردند و پس از آن شهرهای دیگری هم به این گروه پیوستند. اکنون و در آستانه سومین سال تشکیل گروه هنروتجربه، فیلم‌هایی این گروه در شهرهایی چون شیراز، بابل، گرگان، شیراز، اهواز، کرج، سنندج، تبریز، آبادان، زاهدان، اراک، رشت، یزد و… به نمایش در می‎آیند. در این شهرها هم‌چنین جلسات نقدو بررسی فیلم‌ها هم برگزار می‎شود البته این جلسه‎ها در برخی شهرها نظیر مشهد، اصفهان ، شیراز و تهران به صورت هفتگی و منظم است و در تعدادی از شهرها هم به فراخور فیلم اکران شده،این نشست‌ها هراز چندگاهی برگزار می‎شود. حضور کارگردان‎ها و عوامل فیلم‎ها در شهرهای مختلف و  گفت‌وگو با تماشاگرانی که اغلب جوان و علاقه‌مند به سینما هستند،علاوه بر ایجاد فضای گفت‌‌وگوی بی‎واسطه در شکل گیری یک فضای پر رونق فرهنگی و بانشاط و هم‌چنین تمرکز‎زدایی از برگزاری برنامه‎های فرهنگی بسیار موثر است.در این مدت کارگردان‎های بسیاری به شهرهای مختلف سفر کردند و به بهانه نمایش فیلم‎های‎شان در گروه هنروتجربه پای دردودل علاقه‌مندان سینما نشستند. در گزارش پیش‌رو به سراغ چند فیلم‌ساز گروه سینمایی هنروتجربه رفتیم و از آن‌ها خواستیم تا تجربه‌های‎شان را از سفر به این شهرها و نمایش فیلم‌های خود در آن‌جا برای‌مان بازگو کنند.

 تجربه‎ای جدید
  تعدادی از فیلم‌سازانی که فیلم‌شان در گروه هنروتجربه به نمایش درمی‌آید، به اصطلاح رایج فیلم اولی هستند و مواجهه با تماشاگران را برای اولین بار تجربه می‎کنند. آن‌ها سفر به شهرهای دور و نزدیک را کسب تجربیاتی جدید توصیف می‎کنند. بهتاش صناعی‌ها که به واسطه ساخت فیلم «احتمال باران اسیدی» در جشنواره‌های داخلی و خارجی متعددی حضور پیدا کرده‌است و به همین سبب از رویارویی تماشاگران ایرانی و خارجی با فیلمش تجربه‌های متفاوتی دارد. او اما نمایش فیلم خود در شهرهای مختلف ایران را تجربه جذابی عنوان می‎کند: «اصولا تمایل دارم،فیلمم را با مخاطبان ببینم، به همین دلیل حضور در شهرهای مختلف ایران و تماشا فیلم با مردم آنجا برایم بسیار جذاب است. تجربه حضور در نقاط مختلف کم‌وبیش ما فیلم‌سازان را با شرایط فرهنگی شهرهای ایران بیشتر آشنا می‌کند، که این مساله در نوع خود بر کار ما بسیار تاثیرگذار است. توصیه من به همه فیلم‌سازان جوان که تازه پا به این عرصه گذاشتند این است که تا جایی که می‌توانند به شهرستان‌ها بروند زیرا این سفرها به فیلم‌سازان علاقه‌مند کمک می‌کند که به این حوزه وارد شوند و با مخاطب احساس نزدیکی کنند.»

نرگس آبیار، کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳» هم که با اولین ساخته سینمایی خود یعنی «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» به گروه سینمایی هنروتجربه آمد، پیرامون این تجربه توضیح داد: «برای نمایش فیلم  به شهرهای بسیاری چون مشهد، اصفهان و… رفتم و استقبال خوبی هم شد. اما بیشترین تجربه برای حضور در شهرستان‌ها را برای فیلم «شیار ۱۴۳» داشتم. برای این فیلم به شهرهای کوچکی چون عسلویه که حتی سالن سینما هم نداشتند سفر کردم و فیلم را با مخاطبان در سالن‌های اجتماعات دیدم. این چنین تجربیاتی برای کارگردانان جوان هنروتجربه بی‌شک بسیار خوب است. بهتر است گروه هنروتجربه حضور فیلم‌ها را در شهرهای کوچک بیشتری را  در دستور کار خود قرار دهد تا این‎گونه بتوان در راستای فرهنگی، قدمی رو به جلو گذاشت و ساختارشکنی کرد.»

معین کریم‌الدینی، کارگردان مستند موفق «آتلان» نیز به پررونقی نشست‎های شهرستان‎ها اشاره می‎کند‎: «شهرستان‌ها به لحاظ فضای کوچک و محدودتری که دارند، از جلسات نقدوبررسی پررونق‌تری برخوردارند. به هرحال در تهران جلسات در موقعیت‌های دیگری همچون جشنواره فیلم فجر هم برگزار می‌شود اما در شهرها از این‌گونه فرصت‌ها کمتر دست می‌دهد. زمان نقدوبررسی «آتلان» در شهرهای مختلف مخاطبان حتی در راهروها هم نشسته بودند و برای تماشاو گفت‎وگو حوصله به خرج دادند.»

 اشیاء....اصفهانjpg

یک اتفاق شیرین
فائزه عزیزخانی، کارگردان فیلم «روز مبادا» که این روزها مشغول بازنویسی نهایی فیلم‌نامه تازه خود است، استقبال از «روز مبادا» را در اصفهان و مشهد را بی‌نظیر خوانده و عنوان می‎کند: «حتی فکرش را هم نمی‌کردم که آنقدر سالن‌ها پر شود و بتوانیم به این خوبی گپ بزنیم. جالب است که از هر قشری برای تماشا فیلم هم آمده بودند، هرچند که تعدد قشر دانشجو به مراتب بیشتر بود اما مخاطب عام هم حضور داشت.»

او در ادامه به بیان یک اتفاق شیرین بسنده می‌کند:«در اصفهان، شخصی بعد از نمایش فیلم آمد و گفت که مغازه‌ام را در بازار تعطیل کردم تا بیایم و فیلم شما را ببینیم و من خیلی شگفت‌زده شدم که فیلمی ساخته‌ام که از هر قشری مخاطب دارد. او گفت من یک عشق سینما هستم و بسیار به این هنر علاقه‌مندم. او فیلم را بسیار دقیق تماشا کرده بود و بحث ما راجع به فیلم بسیار موشکافانه بود. این اتفاق هیچ‌وقت از ذهنم پاک نمی‌شود.»

سفرهای استانی بعد از ۱۲ سال
با اکران «خواب تلخ» بعد از ۱۲ سال در سینماهای گروه هنروتجربه، این فیلم به شهرهای متعددی سفر کرد و به گفته محسن امیریوسفی، کارگردان این فیلم، «خواب تلخ» بعد از ساخته شدنش و شروع سفرهای بین‌المللی، حالا بعد از ۱۲ سال شروع به سفرهای استانی خود کرده است. کارگردان فیلم پیرامون این سفرها توضیح می‎دهد: «همیشه نقطه گمشده «خواب تلخ» برای من اکران در داخل کشور بود که خدا را شکر بعد از ۱۲ سال میسر شد و خب برای من و همه عوامل هم بسیار خاطره‌انگیز بود. ما جلسات بسیار خوبی را در کاشان، اصفهان، مشهد، آبادان، اهواز، ساری و… داشتیم و برای من بسیار جالب توجه بود فیلمی که در سال‌های دور در خمینی شهر اصفهان و با لهجه اصفهانی ساخته شده که حالا برای هموطنان ترک زبان، گیلک، کرد و… به نمایش درآمده است.»

تبلیغات موثر
بحث تبلیغات همیشه یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای جذب مخاطب بوده است .به دنبال همین موضوع مدیران سینما در شهرهای مختلف کوشیده‌اند تا با اقدامات خود به نوعی به کمک حل این موضوع بیایند. در گفت‌وگویی که مدتی پیش با چندتن از مدیران سینما در قالب یک گزارش داشتیم، آن‌ها از کوشش‌های شخصی خود برای معرفی فیلم‌های هنروتجربه به مخاطبان گفتند. ارسال بنرها و استندها به شهرهای مختلف نیز به کمک تبلیغات می‌آید و به نوعی به گستردگی این موضوع کمک می‌کند، اما نکته‌ای که مطرح است چگونگی موثر بودن این تبلیغات است. آبیار پیرامون بحث تبلیغات در شهرستان‌های می‎گوید: «متاسفانه وضعیت تبلیغات در شهرستان‌ها خیلی جالب نیست، البته شهرهای بزرگ روز به روز پیشرفت می‌کنند اما باید یک فکری هم به حال شهرهای کوچک‌تر که شاید سالن سینما هم ندارند، بشود. منظور من از اشاره به این نکته این است که به‌طورکلی اتفاقات خوب برای سینما ایران بیافتد. تولید برنامه‌ای تلویزیونی برای تحلیل فیلم‎های گروه هنروتجربه در رسانه ملی ما لازم و ضروری است. اینگونه است که اگر تحلیلی پیرامون فیلم‌های هنروتجربه صورت بگیرد، مخاطبان با آن آشنا می‌شوند. درواقع فیلم‌های افتخارآفرینی که در سینما ما وجود دارد، از دل همین فیلم‌های هنروتجربه است. پس به نظر من باید بر روی این سینما و فیلم‌های افتخارآفرین مانور بیشتری دهیم تا سطح ذائقه عمومی را بالا ببریم.»

سینما هویزه مشهد اشیا   سینمای زاهدان

کریم‌الدینی نیز تاثیر شبکه‌های مجازی بر بحث تبلیغات را بسیار مثبت و جدی می‏‎داند: «برای اظهارنظر در بحث تبلیغات باید تمام و کمال در آن فضاها بود، ما برای جلسات نقدوبررسی صبح به شهر موردنظر می‌رویم و شب برمی‌گردیم اما این روزها فضای مجازی بسیار پرقدرت به کمک تبلیغات آمده است و باید از این امکان مهم استفاده کرد.»

صناعی‌های نیز پیرامون این مساله معتقد است: «اشاره به این نکته ضروری است که چه در تهران و چه در شهرستان‌ها بحث تبلیغات نیازمند بودجه است و خب گروه هنروتجربه هم به لحاظ بودجه دچار محدودیت‌هایی است. با این شرایطی که وجود دارد تاثیر فضا مجازی را نباید نادیده گرفت و باید حداکثر استفاده را از وجود چنین امکاناتی کرد. اطلاع‌رسانی‌ها در فضای مجازی به راحتی می‌تواند صورت بگیرد و مخاطبان را آگاه کند. همچنین در شهرستان‌ها برای تبلیغات می‌توان از شبکه‌های استانی و روزنامه‌های محلی نیز استفاده کرد. شاید اگر همان الگوهایی که این روزها در پایتخت استفاده می‌شود، در شهرستان‌ها هم استفاده شود، بد نباشد.»

امیریوسفی اما  به بحث تبلیغات انتقاد دارد: «من بسیار رک می‌گویم که وضعیت تبلیغات خوب نیست. هرچند می‌دانیم که گروه هنروتجربه خود را در بند سینمای تجاری نمی‌داند و از محدودیت‌هایی برخوردار است اما بعد از عمر دو ساله این گروه بهتر از از روشی کارآمد برای تبلیغات استفاده شود. خود فیلم‌سازان نیز می‌توانند در این عرصه تلاش کنند. به عنوان مثال من برای «خواب تلخ» با ساخت تیزر و دست به دست شدن آن در فضای مجازی یا واکنش‌های عمو اسفندیار به اتفاقات مختلف، سعی در تبلیغ بیشتر «خواب تلخ» داشته‌ام که فکر می‌کنم تا حدودی موفق هم بوده است.»

روبه‌رو شدن با مخاطب
از روز ابتدایی فعالیت این گروه تصورها بر این بود که شاید مخاطبان فیلم‌های هنروتجربه محدود به اقشاری خاص باشند، اما رفته رفته و با تثبیت این گروه سینمایی مشخص شد که مخاطبان عام نیز به تماشا فیلم‌های این گروه سینمایی می‌نشینند و محدوده تماشاگران فیلم‌های هنروتجربه وسیع‌تر شده است. معین کریم‌الدینی پیرامون همین نکته، مخاطبان «آتلان» را از مخاطبان عام مجزا نمی‌داند: «فیلم‌های هنروتجربه همیشه یک بدنه اصلی از مخاطبان را دارد که آن را دانشجوها تشکیل می‌دهند، ولی در کنار آن‌ها کسانی هم هستند که حضورشان امیدبخش است. این روزها هم با تثبیت گروه هنروتجربه دامنه مخاطبان از طیف جوان فراتر رفته و این یعنی اینکه موفقیتی حاصل شده است. ما هم برای نگاه داشتن و حفظ این موفقیت بهتر است دنبال فضاها و پاتوق‌هایی باشیم که بتواند مخاطبان بیشتری را جذب گروه سینمایی هنروتجربه بکند زیرا این افزایش و جذب مخاطب به ما این نشانی را می‌دهد که، تماشاگر عام آن‌چیزی که از سینما بدنه انتظار داشته است، برایش برآورده نشده و حالا آن را در فیلم‌های هنروتجربه جست‎وجو می‌کند.»

آتلان شیراز 4  روز مبادا -فائزه عزیزخانی

واژه «مخاطب خاص» و پیامدهای آن
محسن امیریوسفی که همیشه با واژه‌ای چون «مخاطب خاص» برای فیلم‌های گروه هنروتجربه موافق نبوده است و این مخالفت را در همه جا چون جلسه مطبوعاتی «خواب تلخ»، جلسات نقدوبررسی و حتی مصاحبه‌هایش اعلام کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار هنروتجربه می‌گوید: «این عبارت اشتباه است و شاید از همان ابتدا آن را به وجود آوردند تا برخی از فیلم‌ها را از مردم جدا کنند. این حرف را می‌پذیرم که فیلم‌های هنروتجربه متفاوت هستند و شاید مخاطب محدودتری دارند اما نه به معنای «خاص». هیچ‌وقت نباید برای فیلمی مخاطب تعیین کرد زیرا مردم با توجه به سلیقه خود فیلمی را انتخاب می‌کنند و به سینماها می‌روند. خوشبختانه در این دو سال هنروتجربه هم توانست مخاطبانی که شاید با سینما قهر کرده بودند را با سینما رفتن آشتی دهد و تماشاگر جدیدی را چه در تهران و چه در شهرستان‎ها به سینماها معرفی کند. به دنبال همین موضوع جالب است بدانید که در یکی از جلسات نقدوبررسی پسر بچه کوچکی آمد و از من خواست شماره تلفن عمو اسفندیار را به او بدهم و گفت خوب شد که فیلم بعد از ۱۲ سال اکران شد! وقتی پرسیدم چرا پاسخ داد چون اگر آن‌موقع اکران می‌شد من یک ساله بودم و نمی‌توانستم این فیلم را ببینم…! در همین اتفاق مسلم است که فیلم‌های راه خود را می‌یابند و درست بر سر راه مخاطبان خود قرار می‌گیرند.»

پیشرو در استقبال
کارگردان‎ها از حضور در شهرهای مختلف تجربه‎های متفاوتی دارند، تعدادی از این جلسه‎ها چنان با استقبال و شور مواجه شده که آن‎ها را غافلگیر کرده و برخی هم چندان مورد توجه تماشاگران قرار نگرفته‌است. اما نکته مشترک برای همه آن‎ها اشتیاق تماشاگران است، اشتیاقی که آن‎ها واژه پیشرو را برای آن به کار می‌گیرند. صناعی‌ها پیرامون استقبال ار فیلمش در شهر مشهد گفت: «هر شهری که تا به الان رفتم از استقبال‌ها خرسند شدم و این میزان از علاقه مخاطبان برایم بسیار جذاب است. اما در مشهد با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو شدیم و به نظرم این شهر در استقبال از «احتمال باران اسیدی» پیشرو بود.»  کریم‌الدینی نیز استقبال از «آتلان» را در شهر کرمان یکی از جلسات نقدوبررسی ویژه شهرستان‌ها دانست.

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها