صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها XD سینما تاتر کمدی بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما

تهیه‌کننده فیلم سینمایی "آزمایشگاه": انتظار بیشتری از اکران فیلم داشتم/ وضعیت سینما اصلاً خوب نیست

فیلم سینمایی "آزمایشگاه" اولین تجربه سینمایی حمید امجد است که این روزها اکران عمومی شده است. یک فیلم کمدی رمانتیک با بازی افشین هاشمی، باران کوثری، رامید جوان، رضا کیانیان، فرزین محدث و... در بخش اول نشست پرسش و پاسخ این فیلم که با حضور حمید امجد نویسنده و کارگردان، محمد احمدی تهیه‌کننده، فرزین محدث و امیر میرآقا بازیگران این فیلم در محل خبرگزاری مهر برگزار شده‌است، تلاش شده درباره اکران و شرایط نمایش این فیلم در سینمای امروز ایران صحبت کنیم.

  این روزها شرایط سینمای ایران به لحاظ اکران و تولید خوب نیست و در این فضا کمتر تهیه‌کننده‌ای ریسک می‌کند و فیلم خود را به نمایش می‌گذارد. چطور شد در این زمان ترجیح دادید "آزمایشگاه" را اکران کنید. آیا فکر کردید اگر این زمان را از دست بدهید ممکن است دیگر شرایط اکران پیدا نکنید؟
محمد احمدی (تهیه‌کننده): این شرایط اکران به من تحمیل نشده‌است. بلکه به این زمان فکر کردم و پتانسیل‌های آن را در نظر گرفتم. از طرفی احساس کردم شرایط بدی نیست. در مجموع قبول دارم که وضعیت سینما به لحاظ تولید و اکران اصلاً خوب نیست. اما من فکر کردم برای اکران "آزمایشگاه" فصل مناسبی در اختیار داریم. با این که آغاز اکران با زمان امتحان مدارس و دانشگاه‌ها متقارن شد، اما فصل تابستان از جهاتی خوب است. اگر هم قرار بود دیرتر فیلم را اکران کنیم با ماه رمضان همزمان می‌شد و شاید اصلاً زمان خوبی برای اکران نبود.
 از طرفی برخی عنوان می‌کردند بازی‌های یورو 2012 ممکن است بر اکران فیلم تاثیر بگذارد. من خیلی موافق این موضوع نبودم. حقیقتاً فقط یک شب بازی فوتبال حدود 10درصد فروش فیلم را پایین آورد. دیگر تاثیری نداشت چون اکثر مسابقات ساعت 23:30 بود.
همه این شرایط را برای اکران ارزیابی و بیشتر به پتانسیل خود فیلم فکر کردم. قصه "آزمایشگاه" جذاب بود. از طرف دیگر ترکیب بازیگران برای مخاطب جالب بود. در جشنواره فجر با مخاطب فیلم را دیده بودم و می‌دانستم آنها با "آزمایشگاه" درگیر می‌شوند.
ما در ساخت این فیلم با "کانون ایران‌نوین" به مدیریت مریم شفیعی شریک هستیم. کانون ایران‌نوین یک شرکت تبلیغاتی است. من روی این موضوع حساب کردم چون کانون ایران نوین این امکان را داشت که اسپانسر جذب کند و تبلیغات خوبی را برای فیلم انجام دهد، و این اتفاق هم افتاد.
به نوعی ما از همه پتانسیلی که داشتیم استفاده کردیم. فروش هم نسبتاً بد نیست. البته کاملاً هم راضی‌کننده نیست، اما وقتی مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم اکران فیلم تقریباً موفق است. حقیقتاً انتظار بیشتر داشتم اما شرایط را هم در نظر می‌گیریم.
* بیشتر تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها معتقدند که اگر فیلمی فروش نکند به دلیل نداشتن تبلیغات مناسب است. اما شما به لحاظ تبلیغات چند پله جلوتر بودید. آیا این موضوع در فروش فیلم تاثیر داشته است؟
احمدی: تبلیغات وظیفه اطلاع‌رسانی دارد که خبر از اکران فیلم می‌دهد. قطعاً با این وظیفه نقش بسیار مهمی دارد. من از خیلی از مخاطبان شنیدم از طریق همین تبلیغات متوجه شدند که "آزمایشگاه" اکران شده است. اما به هر حال تبلیغات دهان به دهان تاثیر زیادی در فروش فیلم دارد. به طوری که ما فروش هفته دوم فیلم‌مان بهتر از هفته اول بود. یعنی مخاطبان فیلم را پسندیده‌اند. امیدوارم این روند بیشتر هم بشود.
* تبلیغات به هر حال هزینه‌های بالایی دارد. آیا شما از طریق همان حامی مالی که داشتید توانستید این هزینه‌ها را بپردازید و یا از کانال دیگری اقدام کردید؟
احمدی: کانون ایران نوین جذب اسپانسر را انجام می‌دهد. از طریق آنها، کاشی پرسپولیس اسپانسر فیلم شد. هزینه را اسپانسر تامین می‌کند، چون حقیقتاً یک فیلم سینمایی به تنهایی این توان را ندارد.
* کانون ایران نوین از چه مقطعی به فیلم ملحق شد؟
احمدی‌: سال 89 پروانه ساخت "آزمایشگاه" را گرفتیم. دنبال سرمایه‌گذار بودم  که با من در ساخت این فیلم شریک شود و موفق نشدم. به مرکز گسترش سینمای مستند تجربی ــ با توجه به اینکه فیلم اول بود ــ مراجعه کردم که آنها عنوان کردند اولویت ما نیست. به بنیاد فارابی رفتم و آنها تاکید کردند چون فیلم اول است ما این کار را انجام نمی‌دهیم و نمی‌توانیم قانوناً ورود پیدا کنیم. حتی از طریق شهرداری هم با توجه به فضای فیلم اقدام کردم که آنها هم جواب مثبت ندادند. تا اینکه امیر اثباتی که طراح هنری فیلم هم هست با توجه به همکاری که با کنون ایران‌نوین داشت، پیشنهاد داد که بهتر است فیلمنامه را به این شرکت ارایه کنیم.
* قبل از ساخت "آزمایشگاه" کانون ایران نوین فعالیت‌های سینمایی دیگری هم داشت؟
احمدی: نه، این فیلم اولین کار سینمایی ایران‌نوین بود که مشارکت داشت. این فیلمنامه خوشبختانه به تایید مجموعه کانون ایران نوین رسید و خوشبختانه مشارکت را پذیرفتند. آنها با توجه به ظرفیت مالی که دارند، می‌توانند این راه را ادامه دهند.
* از فیلم رضایت داشتند؟
احمدی: فکر می‌کنم اینگونه است. به هر حال آنها روی یک فیلم سالم سرمایه‌گذاری کردند. "آزمایشگاه" فیلمی فرهنگی است  و فکر می‌کنم جدا از مسایل مالی آنها هم باید به اهدافشان رسیده باشند. البته امیدوارم با فروش بهتر و فروش رایت ویدئویی فیلم، سرمایه اولیه برگردد. باید در نظر بگیریم از طریق "آزمایشگاه" کانون ایران‌نوین هم معرفی شده است. آنها در حوزه تخصصی‌شان اعتبار خود را داشتند اما با این فیلم در سینما هم ورود پیدا کردند.
من همیشه معتقدم خیلی خوب است اتفاقی بیافتد که یک سرمایه‌گذار وارد سینما شود و این ورود به خوبی انجام شود، تا راه خود را ادامه دهد. زیرا این موضوع برای کل سینما خوب است. از این طریق تولید در سینما ایران افزایش پیدا می‌کند و وقتی این پروسه به خوبی انجام شود قطعا افراد در سینما کمتر در کار هم دخالت می‌کنند یا کمتر با یکدیگر لجبازی می‌کنند.
* با توجه به شرایط موجود سینما، چقدر تا کنون سرمایه فیلم برگشت داشته است؟
احمدی: هنوز معلوم نیست، اما امیدوارم. فکر می‌کنم به هر حال سرمایه اولیه برمی‌گردد.
* آقای امجد، "آزمایشگاه" اولین فیلم سینمایی از شما است که وارد چرخه اکران شده است. با توجه به شرایط موجود سینمای ایران، چقدر از این فضا و حضور فیلمتان در اکران راضی هستید؟
حمید امجد: شما می‌گویید شرایط بدی است، ولی این شرایط برای همه فیلم‌ها وجود دارد و به نوعی عمومی است و حتی فیلم هایی که قرار بوده حمایت شوند نیز الزاماً پاسخ در خور و مثبتی از مخاطب نگرفته‌اند. با وضعیت موجود، فکر می‌کنم اتفاقی که برای فیلم "آزمایشگاه" در مواجهه با مخاطبان می‌افتد اصلا اتفاق بدی نیست. فکر می‌کنم خوشبختانه هر امتیازی در اکران نداشته باشیم رابطه با مخاطبان را داریم. از این بابت خوشحالم و فکر می‌کنم آنها ما را همراهی می‌کنند. البته در شرایط اکران خوب، اگر اطلاع‌رسانی کافی و دسترسی درست برای همه وجود داشته باشد، اگر گرفتاری مردم کمتر باشد، یا جاذبه‌های همزمان مانند مسابقات فوتبال در رقابت با سینما نباشند، قطعا ارتباط مردم می‌تواند با فیلم بیشتر شود. در حد شرایط موجود از واکنش مردم خوشحال و راضی‌ام.
* شما خودتان با مردم فیلم را دیده‌اید؟
امجد: بله، دو سه بار. رابطه مردم با فیلم کاملاً گرم و همدلانه بود. با فیلم پیش می‌رفتند، با صحنه‌هایی می‌خندیدند و در صحنه‌هایی متأثر می‌شدند. خیلی خوشحال بودم که حتی بعد از دیدن فیلم در خیابان درباره فیلم صحبت می‌کردند، یعنی با خروج از سینما از فیلم جدا نمی‌شدند.
* شما در یک برنامه رادیویی حضور داشتید و در جریان واکنش مستقیم مخاطبان از طریق تماس‌های تلفنی بودید. چقدر این سبک کمدی مورد استقبال آنها بوده است؟
امجد: خوشبختانه هرجا بازخوردی از مردم دریافت کردم، از جمله در همان برنامه رادیویی، واکنش‌ها بسیار مثبت و امیدوارکننده بود. مردمی که فیلم را دیدند، بی‌توجه به تمام پیش‌فرض‌ها و پیش‌داوری‌ها از قبیل این که من یا بازیگران فیلم سابقه تئاتری داشته‌ایم یا نداشته‌ایم یا حرف‌هایی از این دست، بی‌واسطه با فیلم رابطه برقرار کرده بودند. این بی‌واسطگی به نفع فیلم است. می‌گفتند از فیلم راضی‌اند و یا با آن همراهی کرده‌اند. به سلامت فیلم هم اشاره می‌کردند. همه بازخوردهایی که من از مردم ناشناس یا مخاطبان نادیده رادیو دریافت کردم مثبت بود.
 * بیشتر اهالی رسانه و منتقدان فیلم شما را به واسطه کارنامه‌ای که داشتید مورد نظر قرار می‌دهند و یا مقایسه می‌کنند. به طور مثال اینکه شما از تئاتر به سینما آمده‌اید.
امجد: آنها در واقع مقایسه نمی‌کنند. چون اغلب نه آن تئاترها را دیده‌اند و نه حتی نیازی به دیدن خود فیلم احساس می‌کنند. تصوری ذهنی از تئاتر و تصوری ذهنی از فیلم را با هم مقایسه می‌کنند. معمولا هم این مقایسه برای آن است که عنوان کنند امروزِ فیلمساز نسبت به گذشته‌اش در سطح پائین‌تری است. این چیزی است که در مطبوعات بسیار با آن مواجه شدم.
جدی‌اش هم نمی‌گیرم، چون وقتی هم تئاتر کار می‌کردند همیشه معتقد بودند کار قبلی‌ام بهتر بوده! خوشبختانه مردم خود فیلم را می‌بینند نه سوابق ذهنی را. برایم جالب است بسیاری نخبه‌های فرهنگی و روشنفکران جدی کشور هم، بی‌اینکه من سراغی بگیریم نظرهای مثبتی درباره فیلم بیان کردند، و این در حالی است که فیلم گرایش خاصی به گزیدن مخاطبان نخبه ندارد. کسانی که بدون فهرست توقعات و بی‌واسطه فیلم را دیدند، با هر طبقه فرهنگی و اجتماعی، از مردم بی‌ادعا تا نخبه‌های فرهنگی، با فیلم رابطه مثبتی داشته‌اند. اما بخش مطبوعاتی، هرچند که نقدهای بسیار مثبتی هم از برخی‌شان دریافت کردم، میانگین فضای عمومی‌اش بی‌حوصله بود و حتی ندیده درباره فیلم تصمیم گرفته بود.

گفتگو از بیتا موسوی، پریسا ساسانی و محمد صابری

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها