صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها XD سینما تاتر کمدی بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما

«يه حبه قند» نماينده ايران در اسكار شد

آخرين ساخته رضا ميركريمي كه سال گذشته اكران عمومي شد و تحسين و ستايش منتقدان را در پي داشت، در حالي نماينده ايران در اسكار شد كه فيلم هايي چون «ملكه»، «بغض» و «آيينه‌هاي روبرو» نيز گزينه حضور در اين رخداد معتبر سينمايي بودند. از «يه حبه قند» به عنوان نمونه شاخص سينماي ملي نام برده مي‌شود و به نظر مي‌رسد اين فيلم چون بيشتر به سنن و فرهنگ ايران زمين نزديك است مورد توجه كميته انتخاب قرار گرفته است. ضمن اينكه در ساختار سينمايي فيلم نيز بداعت‌هايي به چشم مي‌‌خورد كه مي‌تواند تصويري متفاوت از سينماي ايران براي مخاطبان جهاني ارائه كند.
كميته انتخاب فيلم ايراني براي معرفي به آكادمي علوم هنرهاي سينمايي متشكل از خانم‌ها پوران درخشنده و نيكي كريمي و آقايان شهرام اسدي، فريدون جيراني، حسين زندباف، علي شاه حاتمي، حميد رضا صدر، علي معلم و امير اسفندياري به جلسات خود پايان داد و فيلم برگزيده سينماي ايران را به آكادمي معرفي كرد. 
اين كميته در نخستين جلسه، امير اسفندياري را در مقام سخنگو برگزيد. اسفندياري در باب برنامه‌هاي كميته اسكار اعلام كرد: «در گام نخست، اعضاء كميته با بررسي ضرورت و يا عدم ضرورت حضور سينماي ايران در هشتاد و پنجمين مراسم اسكار با توجه به ساختار حاكم بر هاليوود و به ويژه در موقعيت فعلي بين‌المللي، ضمن محكوم كردن اهانت به پيامبران در هر شكلي و خصوصاً در سينما، تصميم به مشاركت فعال در اين زمينه جهت استفاده از كليه فضاهاي موجود براي نمايش استعدادهاي سينماي ايران و تعيين قواعد بازي به مصلحت اين سينماي نجيب گرفتند و به اين ترتيب، با ورود به روند مشخص جهت انتخاب فيلم برگزيده، جدا از بررسي مقررات و فهرست عناوين معرفي شده از سوي كشورهاي ديگر در جلسات برگزار شده، فهرست رسمي 72 عنوان فيلمي كه از تاريخ 9/7/1390 تا 9/7/1391 براي نخستين بار در كشور اكران شده و يا مي‌شوند، در فضايي تخصصي و حرفه‌اي با رعايت مقررات و بررسي همه جانبه عناوين حائز شرايط بررسي شد و بنا به رأي اعضاء، دوازده فيلم شامل آينه‌هاي روبرو ساخته نگار آذربايجاني، بغض ساخته رضا درميشيان، بوسيدن روي ماه ساخته همايون اسعديان، چيزهايي هست كه نمي‌داني ساخته فردين صاحب زماني، راه آبي ابريشم ساخته محمد رضا بزرگ نيا، زماني براي دوست داشتن ساخته ابراهيم فروزش، سعادت آباد ساخته مازيار ميري، گلچهره ساخته وحيد موساييان، مرگ كسب و كار من است ساخته امير ثقفي، ملكه ساخته محمد علي باشه آهنگر‌، نارنجي پوش ساخته داريوش مهرجويي و يه حبه قند ساخته رضا ميركريمي در فهرست كوتاه اوليه قرار گرفت.
در ادامه پس از كسب اطمينان از تحقق شرط نمايش عمومي يك هفته‌اي در فاصله زماني مقرر، ده فيلم واجد شرايط به لحاظ ظرفيت‌ها و امكان پذيري‌هاي موجود و سوابق حضور بين‌المللي و بازتاب هاي آن مورد بررسي قرار گرفتند كه در نتيجه 5 فيلم آينه‌هاي روبرو، گلچهره، مرگ كسب و كار من است، ملكه و يه حبه قند در فهرست كوتاه بعدي جاي گرفتند.
در مرحله آخر، سه فيلم گلچهره، ملكه و يه حبه قند كه هر يك از ظرفيت‌هايي جهت انتخاب نهايي برخوردار بودند، در بحث ها لحاظ شدند كه عاقبت با توجه به استاندارد و ارزش‌هاي توليد، استفاده خوب از عناصر فيلمسازي، توجه به فضا و جغرافياي بومي و برخورداري از شناسنامه‌اي ايراني، فيلم يه حبه قند ساخته رضا ميركريمي براي نمايندگي صنعت ملي سينماي ايران نماينده شايسته‌تري تشخيص داده شد و براساس رأي كميته براي حضور در فهرست فيلم‌هاي خارجي زبان در هشتاد و پنجمين مراسم اسكار به آكادمي معرفي شد».
وي خاطر نشان كرد: «با عنايت به ضرورت رعايت نكات لازم و پرهيز از حضور افراد ذينفع در تركيب كميته، فيلم شب واقعه به تهيه‌كنندگي آقاي سيد احمد ميرعلايي و كارگرداني آقاي شهرام اسدي در آغاز جلسات به درخواست ايشان از فهرست فيلم‌هاي مورد بررسي خارج شد».
امير اسفندياري: «يه حبه قند» به دليل شناسنامه ايراني‌اش انتخاب شد
امير اسفندياري در خصوص انتخاب فيلم يه حبه قند به باني فيلم گفت: هر 3 فيلمي كه به مرحله نهايي راه پيدا كردند شايستگي‌هاي خاص به خود را داشتند و توانايي اين را داشتند كه از يك منظر نماينده بسيار خوبي براي كشورمان باشند بنابراين انتخاب براي ما مشكل و حساس بود.
به عنوان مثال فيلم «گلچهره» توجه ويژه‌اي به سينما، اسلام انقلابي و اسلام متحجر داشت و فيلم «ملكه» كه در ژانر دفاع مقدس ساخته شده توانست با نگاهي انساني به مقوله جنگ بپردازد و در واقع اين فيلم ضد جنگ است و نه ضد دفاع مقدس. به هر حال هر 3 در حقيقت شايستگي اين را داشتند كه سفير ايران به آكادمي اسكار باشند ولي در نهايت «يه حبه قند» به دليل دارا بودن شناسنامه ايراني منتخب شد، كه اميدواريم نماينده قابل قبول و مناسبي براي سينماي ايران باشد.
حسن نجاريان: امبدواريم موفقيت «جدايي»
براي «يه حبه قند» نيز تكرار شود
قائم مقام بنياد سينماي فارابي نيز در خصوص «يه حبه قند» و نمايندگي‌اش به عنوان سفير امسال سينماي ايران گفت: مثل هر سال نماينده ايران طي فرايندي طولاني انتخاب شد. كميته‌اي معرفي شد و اعضاي كميته فيلم‌ها را مورد بررسي قرار دادند و به چند كانديدا رسيدند، كه در نهايت از بين ليست نهايي كه شامل 3 فيلم مهم بود، «يه حبه قند» توانست توفيق شركت در مراسم اسكار را پيدا كند. در واقع هر 3 فيلم بسيار چالش برانگيز بودند و بحث‌هاي زياد و طولاني هم در موردشان شكل گرفت كه نهايتاً به اين نتيجه منتهي شد.
وي ادامه داد: همزمان با تشكيل كميته، ماجراي فيلم موهن توهين به ساحت پيامبراكرم(ص) اتفاق افتاد و اين سوال پيش آمد كه آيا در شرايط فعلي به صلاح است در مراسم اسكار شركت كنيم يا خير؟ و در صورتيكه اين فيلم هرگونه ارتباطي با هاليوود يا گردانندگان اسكار پيدا مي‌كرد يقين بدانيد كه امسال شركت نمي‌كرديم. به هر ترتيب طبق كارشناسي‌هاي صورت گرفته به اين نتيجه رسيديم كه ماخذ اين ماجرا از گردانندگان اسكار كاملاً متفاوت است و با توجه به اينكه اسرائيل همواره در پي آن است كه ايران را منزوي كند و با طرح اختلافات ديني مدام در اين مسيرگام بر مي‌دارد، نتيجتاً تصميم به ارسال فيلم گرفتيم و اين حق را براي خودمان قائل شديم كه سينماي كشورمان را در سطح دنيا مطرح كنيم. سينمايي كه به ساير اديان و صلح و آرامش احترام مي‌گذارد. ما هدف را بر اين گذاشتيم كه خودمان را منزوي نسازيم و اميدواريم كه اين فيلم به مراحل نهايي راه پيدا كند و دوباره اسكار به كشورمان لبخند بزند. اتفاقاً برخلاف نظر دوستان كه حالا كارشناسي شده يا غير كارشناسي شده معتقدند كه هيچ وقت يك كشور 2 سال پشت سر هم برنده اسكار نمي‌شود بايد عرض كنم كه اگربه مراجع رجوع كنيم مي‌بينيم دست كم 7 دوره كشورهاي مختلف 2 دوره پشت سر هم صاحب اسكار شدند و اين اصلاً امر بعيدي نيست و اميدواريم براي سينماي ايران هم اتفاق بيفتد.
اسكار تريبوني است كه نمي‌توان ناديده‌اش گرفت
عبدا... اسفندياري مديرسابق بخش فرهنگي بنياد سينمايي فارابي در اين خصوص حضور سينماي ايران در اسكار به خبرنگار «باني فيلم» گفت: به اعتقاد من ما بايد در اسكار يا هر تريبون ديگري مثل كن، برلين، توكيو، كارلو وي واري و... حضور داشته باشيم، البته با آن بخش از سينمايمان كه مولفه‌هاي مناسب در آن فستيوال را دارا باشند. هر فستيوالي يك نوع گرايش و معياري براي انتخاب خود دارد. مسلماً رويكرد جوايز اسكار كاملاً با جشنواره توكيو متفاوت است و هوشمندي ما در اين است كه فيلمي را به جشنواره ارسال كنيم كه معيارهاي احتمالي برنده شدن را بيشتر دارا باشد. در حقيقت مراسم اسكار يكي از معتبرترين مراسم سينمايي جهان است و تريبون مهمي نزد ما براي به نمايش درآوردن ويژگي‌هاي فرهنگي و هنري كشورمان. اين مهم گاهاً حتي مي‌تواند تاثير به‌سزايي در مسائل سياسي هم داشته باشد و بسياري از تبليغات منفي كه عليه كشورمان رواج يافته را خنثي سازد. بنابراين نفس حضور سينماي ايران در مراسم اسكار را مهم و واجب مي‌دانم و معتقدم كه در اين حضور بايد فيلمي با كيفيت و قابل قبول ارائه شود كه حرفي براي گفتن داشته باشد.
وي افزود: در خصوص اسكار، به دليل ساز و كار خاصي كه در آن ديده مي‌شود اگر فيلمي موفق به بستن قرارداد با پخش‌كننده بين‌المللي شده باشد، طبعاً از شانس‌ بالا و پوئن مثبتي برخوردار است. بدين منظور كه آن پخش كننده توانسته باشد تا امروز فيلم را دركشورهاي متعدد به نمايش درآورد و مبلغ و زمينه ساز مفيدي در عرصه جهاني در جهت هرچه بهتر ديده شدن فيلم توسط داوران آكادمي اسكار باشد. اين يكي از معيارهاي اصلي است كه شانس موفقيت را بالا مي برد. از معيارهاي ديگر مزاج و در واقع سليقه اسكار است. سليقه اسكار با سليقه كن متفاوت است. داوران فستيوال كن معمولاً بيشتر مضامين ساختارشكن، تجربي و به نوعي هنري را مي‌پسندند، ولي در اسكار بيشتر فيلم‌هاي داستاني جذاب تكنيكي و در واقع فيلم‌هاي كلاسيكي كه مي‌تواند جنبه تجاري هم داشته باشد يا اصلاً نداشته باشد، مورد توجه قرار مي‌گيرد.
اسفندياري در ادامه خاطرنشان ساخت: نكته ديگر كه البته منحصر به جشنواره اسكار و كن و... نمي‌شود و در تمام فستيوال‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است توجه به فرهنگ بومي و مليتي مي‌باشد. يعني فيلم در عين حال كه از رنگ و بوي بومي برخوردار است، زبان بين‌المللي و جهاني هم داشته باشد. فيلم منتخب ما بايد داراي شخصيت‌ها، ماجراها، ديالوگ‌ها، لباس‌ها و حتي لوكيشن‌هاي ايراني باشد، و البته در اينصورت است كه رنگ و بوي بومي به خود مي‌گيرد. ممكن است فيلمي در ايران و به زبان فارسي ساخته شود ولي به آن اصطلاحاً بگوييم فيلم هندي يا فيلم آمريكايي يا... اينجايي بودن و ايراني بودن يعني اهليت داشتن نسبت به اين فرهنگ، يعني برخاسته و برآمده از اين فرهنگ. در اين صورت حتي اگر فيلم صامت هم به دنيا عرضه كنيم به خاطر المان‌ها و رنگ و بويي كه دارد، همه متوجه ايراني بودنش مي‌شوند و البته در اينصورت بيشتر هم مورد توجه مجامع بين‌المللي قرار مي‌گيرد. منتها در اين بين نبايد استانداردهاي بين‌المللي را ناديده بگيريم. فيلم بايد از رنگ و بوي بومي برخوردار بوده و همچنين از نظر نورپردازي، فيلمبرداري، قصه و كلا مسائل فني نيز درحد استاندارد باشد. فيلم‌هاي زير استاندارد را به هيچ وجه نمي‌توان عرضه كرد.
وي افزود: همانطور كه عرض كردم مهم نفس حضور سينماي ايران در اسكار است، حتي اگر به مراحل نهايي هم راه پيدا نكنيم. در واقع اين تريبون‌ها فرصتي است براي بيان فرهنگ، ادب و هنر ايران در عرصه بين‌المللي، كه قطعاً نبايد از دست برود. 
نفس حضور در اسكار ارزشمند است
همايون اسعديان نيز در اين خصوص خاطرنشان ساخت: با توجه به موفقيت چشمگير فيلم «جدايي نادر از سيمين» در سال گذشته، چه در اسكار و چه در فستيوال‌هاي ديگر، بعيد مي‌دانم كه امسال فيلمي شانس راهيابي به جمع 5 فيلم برگزيده اسكار را داشته باشد.
وي افزود: باورم بر اين است كه اساساً نبايد دغدغه برد و باخت داشته باشيم. همان‌طور كه در سال‌هاي متعددي ما شانس زيادي براي رسيدن به مراحل نهايي نداشتيم، اما باز هم در جشنواره‌هاي جهاني حضور پيدا كرديم. امسال هم بايد فارغ از تمامي مسائل حاشيه‌اي نماينده كشورمان را انتخاب كنيم. درحقيقت نفس حضور در اسكار است كه مي‌تواند ارزشمند باشد.
اسعديان در ادامه بيان داشت: بين فيلم‌هاي حال حاضر بهتر است قضاوتي نكنم و اساساً نمي‌خواهم راجع به فيلم مشخصي صحبت كنم. به هر حال اگر فيلم در سيستم و روال منطقي و درست انتخاب شود طبعاً مورد پذيرش اهالي سينما نيز مي‌باشد.
نماينده ايران بايد زبان جهاني و داشته باشد
ابوالحسن داوودي نيز در اين خصوص اظهار داشت: هيچ‌كدام از فيلم‌هاي امسال را نديدم و طبيعتاً قضاوتي هم نمي‌توانم داشته باشم. به عقيده من شاخصه اصلي حضور فيلمي در عرصه بين‌الملل، دارا بودن زبان جهاني و ساختار استاندارد است به نحوي كه در تمام دنيا قابل فهم و دريافت باشد.
نماينده ايران بايد نمونه شاخص سينماي ملي باشد 
احمد طالبي نژاد- منتقد سينما- در اين خصوص به خبرنگار «باني فيلم» گفت: موفقيت نماينده كشورها در مراسم اسكار به چند عامل بستگي دارد، نخست به پخش كننده‌اي كه فيلم را خريداري و پخش جهاني‌اش را بر عهده بگيرد كه در واقع نقشي بسيار حائز اهميت دارد. مثلاً سال گذشته اصغر فرهادي هر وقت در مورد موفقيت فيلمش صحبت مي‌كرد ابتدا از كمپاني «سوني پيكچرز» تشكر مي‌نمود. واقعيت اين است كه پخش كننده‌ها نقش غير قابل انكاري در موفقيت بين‌المللي فيلم‌ها دارند. دوماً اينكه فيلم مورد نظر چقدر حس و حال و ويژگي‌هاي ملتي كه از آن برخاسته را بازتاب مي‌كند. به هر حال ممكن است فيلم مذكور يك فيلم شهري كاملاً مدرن باشد ولي هيأت داوران يا مخاطبان بتوانند در آن روحيه عمومي يك ملت را ببينند. به خصوص ملت ايران كه به دلايل سياسي و غيره هميشه كنجكاوي در موردش وجود داشته و خواهد داشت. بنابراين اگر فيلمي بتواند فرهنگ يك ملت را بازگو كند از شانس بالايي برخوردار خواهد بود. كمااينكه در طول تاريخ اسكار هم شاهد بوديم كه گردانندگانش هميشه فيلم‌هاي خارجي‌اي را مورد تقدير قرار دادند كه آيينه‌اي از جامعه‌شان بودند. 
باز به عنوان مثال از فيلم «جدايي نادر از سيمين» ياد مي‌كنم. اين فيلم ظاهراً يك فيلم مدرن امروزي به نظر مي‌رسد، كه در واقع هم هست ولي در بطنش با يك جامعه خاص مواجه هستيم. ملتي كه به شكل مدرن زندگي مي‌كنند ولي طرز تفكرشان، ريشه در سنت دارد و تضادي كه در فيلم ديده مي‌شود برخاسته از همين مطلب است. بنابراين هم گردانندگان اسكار، هم تماشاگران تمايل دارند بدانند كه يك فيلم چقدر از آداب و رسوم و فرهنگ يك كشور را در دل خود جاي مي‌دهد. در كل با توجه به مطالبي كه ذكر كردم هيچكدام از فيلم‌هاي امسال را در اندازه رسيدن به مراحل نهايي اسكار نمي‌بينم، نه اينكه فيلم‌هاي بد يا ضعيفي باشند، اندازه‌شان در سطح اسكار نيست.
طالبي‌نژاد در ادامه خاطر نشان ساخت: به عقيده من هدف از شركت در مراسم اسكار و كلا جشنواره‌هاي بين‌المللي كسب جوايز نيست. اگر بخواهيم نگاه كلي هم به مثلاً اسكار بيندازيم، هر كشوري يك يا دو بار بيشتر موفقيتي در اين مراسم كسب نكرده است. بنابراين جاي تاسف ندارد اگر فيلممان در مراحل پاياني پذيرفته نشود و البته اين بدان معني نيست كه ما صاحب سينماي ضعيفي هستيم، يا بالعكس در صورت پذيرفته شدن داراي سينماي قوي‌اي مي‌باشيم، به قول معروف «با يك گل بهار نمي‌شود». به هر صورت بايد كاري كنيم كه در طي سال 15 – 10 فيلم استاندارد داشته باشيم كه در وهله نخست تماشاگر ايراني از ديدنش لذت ببرد. مانند فيلم آقاي فرهادي كه در داخل هم فيلم پر مخاطبي بود و بعد از آن به موفقيت‌هاي جهاني دست پيدا كرد. اگر هر چند سال يك بار هم فيلممان در اسكار مطرح شود، خيلي خوب و افتخار آميز است. تا به امروز «بچه‌هاي آسمان» و «جدايي نادر از سيمين» برگ برنده‌مان هستند. اميدوارم تا چند سال آينده هم به اين تعداد افزوده شود. 
رضا ميركريمي: آرزو مي‌كنم «يه حبه قند» نماينده آبرومندي براي سينماي ايران باشد
رضا ميركريمي كارگردان «يه حبه قند» كه از سال قبل تاكنون همراه با اين فيلم جشنواره‌هاي متعددي را تجربه كرده در خصوص اين انتخاب به «باني فيلم» گفت: «به دليل آنكه از پايان اكران «يه حبه قند» مدتهاست مي‌گذرد از فضاي اين فيلم خارج شده‌ام اما واقعيت اين است كه به دلايل مختلف اصلاً منتظر شنيدن اين خبر نبودم».
او در ادامه گفت: «طبيعتاً حالا خوشحالم و دروهله اول از كسانيكه به «يه حبه قند» اعتماد و آن را به عنوان نماينده سينماي ايران به اسكار معرفي كردند تشكر مي‌كنم».
ميركريمي در خاتمه در خصوص پيش‌بيني‌اش از حضور اين فيلم در اسكار گفت: «نمي‌دانم چه نتيجه‌اي با حضور اين فيلم در اسكار 2013 حاصل مي‌شود و اصلاً به آن فكر نمي‌كنم فقط آرزو مي‌كنم «يه حبه قند» نماينده آبرومندي براي سينماي ايران باشد».

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها