پیگیری خرید جدول فروش فیلمها فیلم خارجی تاتر کمدی بازارچه برنامه آینده خرید گروهی سینما تخفیف صفحه اول

آخرین خبرها از دوازدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»

آخرین روز از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در حالی طی شد که همه بخش های جشنواره همچنان مثل روز اول فعال بودند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، اولین نشست فیلم خبر به مستند «فصل بادهای گرم» اختصاص داشت که این نشست با حضور حسین ریگی کارگردان و شخصیت اصلی فیلم «کبری لک زاهد» برگزار شد.
ناصر صفاریان درباره این فیلم گفت: داستان درباره معلمی است که برای باسواد کردن دختران سیستان و بلوچستان تلاش می کند.
حسین ریگی کارگردان فیلم عنوان کرد: نهضت سوادآموزی در سال 93 به ما سفارش یک فیلم داد. در این میان با زنی آشنا شدیم که زندگی جالبی داشتند. اما با مشکلاتی روبرو شدیم، از جمله اینکه خانواده و پدر دخترانی که اجازه تحصیل نداشتند؛ نمی گذاشتند ما از آنها فیلم تهیه کنیم.
ریگی ادامه داد: آنچه در فیلم می بینید، یک صدم زحمت و سختی است که سوادآموزان در سیستان و بلوچستان می کشند هم نیست. ما حدود 5 ماه با خانم «کبری لک زاد» صحبت کردیم تا موافقت کردند وارد زندگی ایشان بشویم. البته سیاستی هم به خرج دادیم تا ایشان اعتمادشان به ما جلب شود. به این شکل که سراغ سختی های کار ایشان رفتیم و بعد زندگی شخصی ایشان را نشان دادیم و این روند باعث شد تا اعتماد بیشتر و راحت تری به ما بکنند و جلوی دوربین قرار بگیرند.
حسین ریگی گفت:اگر می خواهیم آمار بی سوادی در این استان پایین بیاید باید حتما به این موضوعات بیشتر پرداخته شود.
این کارگردان درباه عدم وجود موسیقی در این فیلم گفت: به عمد هیچ موسیقی در این فیلم نداریم چون به قدری صدا در این فیلم بود که دیگر جایی برای موسیقی نبود.



فرشاد فدائیان گفت: حوزه مستند مثل حيات آدمى حوزه ای است که هزار سمت و سو دارد و غفلت از يك جهت یعنی بی توجهی به یکی از مؤلفه هاى حيات.

داور بخش معدن و صنایع معدنی دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت بیان کرد: صنعتِ معدن فرايند رويارويى انسان با طبيعت براى استفاده مفيد از آن و بخش بزرگى از ثروت هاي طبيعت بوده که در اختيار آدمى گذاشته شده است. جشنواره سینماحقیقت اين امكان را برای فیلمسازان فراهم کرده تا به مستندهای حوزه معدن توجه بیشتری شود.
فدائیان افزود: البته توجه به این بخش نباید صرفا به اين نمايش ها محدود شود و باید ادامه داشته باشد. مستند هايى كه در اختيار ما گذاشته شد تا انتخاب و سنجيده شوند به طور عموم و به جز چند استثنا ضعيف بودند، در حالى كه انتظار مى رفت با پيشينه اى كه اين نوع مستند در ايران دارد، خلاف اين امر اتفاق بیفتد.
فدائیان اظهار کرد: جذابيت یک مستند را لزوما موضوع ايجاد نمى كند، بلکه جذابيت، حاصل نوع كار روى هر موضوع است. برای مثال كار روى معادن، يكى از ديرينه ترين فعاليت انسان روى طبيعت است، مگر مى تواند جذاب نباشد!؟
وی در خصوص جشنواره سینماحقیقت گفت: برگزاری هر ساله جشنواره سینماحقیقت و ديده شدن مستندها به شکل درست و اصولى موضوع كمى نيست.



هوشنگ گلمکانی منتقد، روزنامه نگار و سردبیر مجله فیلم درباره فقدان منتقد ثابت در سینمای مستند گفت: مسئله این است که منتقدان سینمای مستند، علاقه‌مند به این فضا بودند و مستند ساز شدند. از طرفی گستردگی سینمای مستند و نمایش مستمر آن در طول سال، به اندازه سینمای داستانی نیست و به همین خاطر منتقدان هم دوست دارند که اگر نقدی می نویسند، بازتاب داشته باشد.
وی بیان کرد: با اینکه فضای مجازی هم خیلی کمک کرده تا فیلم های مستند مورد توجه قرار بگیرند اما اکران و عرضه سینمای مستند گسترده نیست. من نقد فیلم مستند زیاد نوشته ام و به این سینما علاقه دارم و همچنین مدتی است که در تدارک ساخت فیلم مستند هم هستم.
گلمکانی با اشاره به سالن‌های شلوغ جشنواره سینما مستند عنوان کرد: در شرایط جشنواره سینماحقیقت میزان بالای استقبال وجود دارد اما در طول سال اکران فیلم های مستند در بخش سینمای هنر و تجربه با کمبود تماشاگر روبرو هستند. آیا اگر همین جشنواره سینماحقیقت و جشنواره فیلم کوتاه، گیشه بلیت فروشی داشته باشند، باز هم با این حجم استقبال از سوی مخاطبان خود روبرو خواهند شد؟
وی در پایان گفت: جشنواره سینماحقیقت، بعد از جشنواره فیلم فجرمهمترین رویداد سینمایی ایران است. به هرحال با اینکه این جشنواره بدون گیشه است، از این فیلم‌ها استقبال می‌شود، یعنی اینکه سینمای مستند مخاطب خاص خود را دارد. به هر حال برگزاری این جشنواره با بودجه ای است که دولت برای گسترش یک سینمای جدی می گذارد و این اتفاق خوبی است.



 رسول اف درباره تهیه کنندگی مستند «میدان جوانان سابق» گفت: مینا اکبری طرحی داشت که بیش از یک سال پیش، کار روی آن را شروع کرده بود، با هم حرف زدیم و به خاطر علاقه ای که هر دو به این موضوع داشتیم، وارد پروژه شدیم و یک سال و نیم روی این پروژه کار کردیم.

وی درباره اکران فیلم های مستند در سالن های سینما تاکید کرد: کاملا مخالف اکران به این سبک هستم در حالی که هنر و تجربه ایده خوبی بود که اوایل نیز خوب اجرا می شد اما در ادامه، روند آن تغییر کرد. رسانه اصلی مستند وی او دی خانگی است. در دنیا مردم به دنبال دیدن محصول نامتعارف از نظر سرگرمی نیستند.
رسول اف ادامه داد: به ویژه در این وضعیت اقتصادی مردم برای تماشای فیلم های مستند به سینما نمی روند. چون آن ها می خواهند دو ساعت در سینما باشند که سرگرم شوند و زندگی روزمره را فراموش کنند. اگر فضایی مانند پردیس سینمایی چارسو مختص نمایش مستند وجود داشته باشد، تبدیل به پاتوق می شود و می تواند نمایش فیلم های مستند را به نتیجه برساند.



 امیر اسفندیاری
با اشاره به اینکه در حال حاضر کار کردن در فضای بین المللی سخت است گفت: با تلاش همکاران بخش بین الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با وجود تمام چالش ها و سختی ها حدود چهل میهمان خارجی به این جشنواره آمده اند که یا صاحب فیلم هستند یا مسئولیتی در بخشی از صنعت سینما دارند.

وی افزود: در این فضای سخت، اتفاق بسیار خوبی است. کسانی که با کار بین الملل آشنا نیستند، گمان می کنند برگزاری جشنواره در این سطح کار ساده ای محسوب می شود.
امیر اسفندیاری در پایان گفت: وضعیت فضای بین الملل بر رویدادهایی که به بخش بین الملل مربوط می شود، تاثیر می گذارد. گروهی که کار بین المللی انجام می دهند باید بسیار مستمر، پویا و پیگیر کار کنند تا بتوانند عده ای از اهالی سینما و فیلم را جمع کنند.



جان‌فرانکو پانونه مستندساز ایتالیایی و عضو کمیته‌ انتخابی جشنواره‌ رم، یکی از میهمانان دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است که برای نمایش آخرین فیلمش «دنیای زا» و برپایی ورک‌شاپ «دراماتورژی در فیلم مستند» به تهران سفر کرده است. او می‌گوید: «سینمای ایران را خوب می‌شناسم و اغلب در کلاس‌های درسم فیلم‌های بزرگان سینمای ایران را نشان می‌دهم.»



 مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، عصر امروز (یکشنبه 25 آذرماه 97) در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها