صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها XD سینما تئاتر کمدی تئاتر کودک بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما جشنواره کودک

یادداشت‌های روزانه جشنواره‌ (11): «قسم» ساخته محسن تنابنده

محسن تنابنده در این فیلم، هم یک حکم فقهی را به چالش می‌کشد و هم قدرتش را در کارگردانی اثبات کرده است اما مشکلات فیلمنامه قسم را به یک فیلم متوسط تبدیل می‌کند.

قسم

داستان فیلم «قسم» بر اساس یک حکم فقهی حقوقی شکل گرفته است. تنابنده در این فیلم قَسامه را مبنای درام قرار داده و داستان را بر اساس آن پیش برده است. قَسامه در لغت به معنی سوگند و سوگندخوردگان است. ازلحاظ فقهی و حقوقی نیز روشی است که با استفاده از آن، در موارد وجود لوث (شک قوی)، شاکی و متهم یا اقوام و خویشاوندان مرد که پیوند خونی با آن‌ها دارند، می‌توانند با سوگند خوردن موجب محکومیت یا برائت کسی از اتهام ارتکاب جنایت شوند.

در فیلم «قسم» زنی به نام راضیه (مهناز افشار) اقوام درجه‌یک خود را از گرگان سوار بر اتوبوس کرده تا در دادگاهی که قرار است در مشهد برگزار شود علیه متهم قتل خواهرش قسم یاد کنند. بخش‌های ابتدایی فیلم به رونمایی از شخصیت‌ها اختصاص دارد اما خیلی زود متوجه می‌شویم ماجرا از چه قرار است. برگ برنده را تنابنده همین‌جا رو می‌کند که اجازه نمی‌دهد مخاطب بیش‌ازاندازه در انتظار اطلاع از اصل ماجرا باشد.

با توجه به تجربه تنابنده در فیلمنامه نویسی، از «قسم» توقع می‌رود داستان را با چفت و بست بهتری برایمان تعریف کند، تا تماشاچی خسته نشود و فیلم را رها نکند. اما گویی تنابنده بیشتر به فکر میزانسن و کارگردانی بوده است تا طراحی نقاط اوج و فرود جذاب برای داستانش.
در طول مسیر بحث‌های متعددی درباره این‌که آیا متهم واقعاً مرتکب قتل شده است یا خیر، درمی‌گیرد. آن‌ها گاهی دچار تردید می‌شوند نکند قسمی که یاد خواهند کرد، منجر به کشته شدن یک انسان بی‌گناه شود. تعداد این بحث‌ها گاهی آنقدر زیاد و خسته کننده می‌شود که ریتم فیلم را کند و تماشاگر را خسته می‌کند.

موفقیت اصلی «تنابنده» در اجرا بوده است که کاری سخت پیش رو داشته. بیشتر صحنه‌های «قسم» در اتوبوس می‌گذرد ولی نه از لرزش دوربین خبری است و نه از نماهای یکنواخت. کارگردان همه جمعیت سی‌وچند نفری را مدام قاب می‌گیرد و مخاطب در طول فیلم ناظر بر اتفاقات داخل اتوبوس است. همین تعدد شخصیت کار را سخت می‌کند ولی کارگردان از ایده آلش پایین نیامده است.
مهناز افشار و حسن پورشیرازی تنها چهره‌های مطرح «قسم» درصحنه‌های طولانی داخل اتوبوس هستند که بازی‌های قابل قبولی هم ارائه می‌دهند. کارگردان در این سکانس‌ها از بازیگران ناآشنا استفاده کرده که ریسک بزرگی است اما طولی نمی‌کشد که مخاطب با شوخی‌های آن‌ها می‌خندد و کاراکترها را می‌پذیرد.
در مجموع باید گفت «قسم» علی‌رغم تمام مشکلاتش گام بلند تنابنده در کارگردانی بعد از «گینس» است.

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها