صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها تفریحی هنر و تجربه تئاتر کمدی تئاتر کودک بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما جشنواره کودک

اختصاصی سینماتیکت به مناسبت زادروز «اصغر فرهادی» کارگردان بزرگ و پر افتخار سینمای ایران

اصغر فرهادی متولد 17 اردیبهشت ماه، 1351 در خمینی شهر اصفهان است. او مدرک لیسانس خود را در رشته‌ی تئاتر و با گرایش ادبیات نمایش از دانشکده‌ی هنرهای زیبا دریافت کرد. سپس این رشته را با گرایش کارگردانی برای فوق لیسانس در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند. اصغر فرهادی سبک سینمایی و دیدگاه هنری خود را برگرفته از بزرگانی همچون فدریکو فلینی، کیشلوفسکی و اینگمار برگمان می‌داند.

فرهادی شهرت ابتدایی خود را مدیون مجموعه‌های تلویزیونی مانند «چشم به راه» و «داستان یک شهر» است که از شبکه تهران پخش شدند. پس از آن در نگارش فیلم‌نامه «ارتفاع پست» به ابراهیم حاتمی‌کیا یاری رساند فیلمی که به یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های حاتمی‌کیا تبدیل شد.



فرهادی اولین اثر سینمایی خود، «رقص در غبار» را در سال 1381 ساخت. فیلمی اجتماعی با درون‌مایه عاشقانه که کشمکش انسان با تقدیر را نشان می‌دهد. این فیلم توانست تصویر دیگری از زندگانی سخت مستضعفان به نمایش بگذارد که در عین واقع‌گرایی، قهرمانی باورپذیر را به مخاطب نشان می‌داد و از پایان‌بندی‌های تخیلی و انتزاعی نیز به دور بود.



وی یک سال بعد، «شهر زیبا» دومین فیلم خود را ساخت. این بار نیز سوژه او از میان اقشار ضعیف برخاسته بود. فیلمی که در آن با روایت موضوع حساسی مثل اعدام و قوانین مربوط به آن در قالب داستانی عاشقانه تماشاگر را نسبت به ارزش گذاری‌های خود و آنچه بعنوان عدالت شناخته می‌شود به شک می‌اندازد. مسأله قصاص و تلاش قهرمان داستان(بابک انصاری) به همراه خواهر قاتل(ترانه علی‌دوستی) برای کسب رضایت از خانواده مقتول و درگیری عاطفی این دو در این میان، پیچیدگی هیجان‌انگیزی به این قصه پُرکشش داد و پایان باز فیلم بر جذابیت آن افزود.

فیلم بعدی اصغر فرهادی «چهارشنبه سوری» بود، روایتی واقع‌گرایانه از بی‌اعتمادی، دروغ و خیانت که تفاوتهای فرهنگی و تقابل میان دو طبقه متوسط شهری را به نمایش گذاشت.  

زنی خانه‌دار(با بازی هدیه تهرانی) به رابطه همسرش(با بازی حمید فرخ‌نژاد) با زن همسایه(با بازی پانته‌آ بهرام) شک می‌کند و در این میان دختر جوانی(با بازی ترانه علی‌دوستی) که برای کار به آن‌جا آمده از موضوع باخبر می‌شود ولی با پنهان‌کاری موجب تبرئه شوهر نزد همسرش می‌گردد. این بار نیز فیلم با ابهام و تردید به پایان می‌رسد. ورود فرهادی به مصائب زندگی اجتماعی و فردی شخصیت‌هایی از طبقه متوسط برای او موفقیت‌آمیز بود و این روند را در فیلم‌های بعدی نیز پی گرفت.



فرهادی «درباره الی» را در سال 87 ساخت. فیلمی که پس از اکران و نمایش مورد ستایش منتقدان و مردم قرار گرفت و هنوز نیز بسیاری این فیلم را بهترین اثر کارگردانش می‌دانند. «درباره الی» به نحو بسیار اثرگذارتر مسائل عاطفی جوانان و نحوه مواجهه آنان با یک بحران که باعث تغییر رفتار و نگرش آن‌ها به یکدیگر می‌شود را نشان داد. فضای ملتهب فیلم، بازی‌های واقع‌گرایانه و کارگردانی مستندگونه آن موج جدیدی در سینمای ایران به راه انداخت و کارگردان‌های بسیاری فیلم‌هایشان را با تقلید از رئالیسم فرهادی ساختند و اغلب شکست خوردند.
دو سال بعد از درباره الی در ادامه دغدغه‌های فرهادی و شناخت او از طبقه متوسط فیلم «جدایی نادر از سیمین» کلید خورد. فیلمی که برای اولین بار جایزه گلدن گلاب و اسکار را برای سینمای ایران به ارمغان اورد و فرهادی را تبدیل به یک چهره جهانی کرد. فیلمی که بیشتر از آثار قبلی فرهادی در آن همه شخصیت‌ها توجیهی برای کارشان دارند و در موقعیت‌های مختلف می‌توان آن‌ها را به نوعی محق دانست. شاید پیام فرهادی علی‌رغم اخلاق‌گرایی پیشین، پرهیز از قضاوت عجولانه و درک موقعیت‌های متفاوت کنش‌گران اجتماعی بوده باشد. روایتی که در عین حال بر ترویج مسئولیت‌پذیری و پرهیز از فرافکنی تأکید داشت.
اثر بعدی او «گذشته» در فرانسه و با پشتیبانی یک موسسه فیلم‌سازی فرانسوی به روی پرده رفت. گذشته نیز به رسم تمامی فیلم های فرهادی مورد توجه جشنواره های معتبر جهانی قرار گرفت. از مهم ترین جوایز این فیلم می توان به جایزه کلیسای جهانی جشنواره فیلم کن 2013 اشاره کرد. اما گذشته به اندازه آثار پیشین فرهادی در ایران طرفدار پیدا نکرد.

اما فرهادی در فیلم بعدی‌اش«فروشنده»، نسبی‌گرایی آثار پیشین خود را به حداقل می‌رساند و این بار سعی می‌کند با وضوح بیشتری نسبت به «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» حرف خود را به کُرسی بنشاند و در پیام نهایی خود مبنی بر نفی خشونت، به صراحت یک سوی منازعه را که از قضا در نگاه متعارف، محق به ابراز خشونت است؛ یعنی عماد (با بازی شهاب حسینی) که همسرش رعنا (با بازی ترانه علی‌دوستی) در معرض تعرض واقع شده و هر دو ضربه روحی بزرگی از این واقعه متحمل شده‌اند؛ به نوعی محکوم می‌کند. در نگاه دیگر هم می‌توان گفت وی درصدد نفی هنجارهای متعارف و تعصب‌آمیز جامعه نسبت به مسأله‌ای مانند ناموس است و معتقد است اگر با نگاهی متفاوت‌تر از جامعه سنتی ایران با این بحران برخورد شود جامعه با پیامدهای تلخ کمتری مواجه می‌شود. فرهادی برای این فیلم توانست دومین اسکارش را دریافت کند و اعتبارش را دوچندان کند.

«همه می دانند» آخرین ساخته فرهادی دومین تجربه او از ساخت فیلم در خارج ایران محسوب می‌شود. این فیلم که به زبان اسپانیایی ساخته شده و دو ستاره‌ی خاویر باردم و پنه لوپه کروز سینمای هالیوود را در دونقش اصلی اش دارد تعلیق و کشش آثار پیشین فرهادی را نداشت و نتوانست طرفدارانش را راضی کند.

فرهادی با در اختیار داشتن دو جایزه‌ی اسکار، دو جایزه کن، سه جایزه جشنواره برلین و ده ها جایزه‌ی معتبر جهانی، بدون شک یکی از پرافتخارترین سینماگران ایرانی و پرچم دار سینمای ایران در جهان است. اصغر فرهادی در سال 2012 از سوی مجله‌ی تایم رتبه چهارمین شخصیت تاثیرگذار سال را از آن خود کرده است.

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها