صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها تفریحی هنر و تجربه تئاتر کمدی تئاتر کودک بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما جشنواره کودک

«گذشته» رسما نماينده سينماي ايران در اسکار شد

به گزارش باني فيلم، فيلم اصغر فرهادي براي دومين سال پياپي به عنوان نماينده سينماي ايران در اسكار معرفي شد. اين انتخاب در حالي صورت گرفت كه طي هفته هاي گذشته خيلي از كارشناسان و اهالي سينما اعتقاد داشتند «گذشته» به دليل زبان فرانسوي و تهيه كننده خارجي اش نمي تواند نماينده ايران در اسكار باشد. با اين حال دو روز قبل باني فيلم اعلام كرده بود كه كميته انتخاب فيلم فرهادي را براي معرفي به اسكار انتخاب كرده است. خبري كه روز قبل امير اسفندياري آن را تائيد كرد. امير اسفندياري اعلام کرد: کميته انتخاب فيلم پس از ورود به بحث در خصوص دو نامزد نهايي، فيلم‌هاي«دربند» ساخته پرويز شهبازي و «گذشته» ساخته اصغر فرهادي، در يکي از چالشي‌ترين جلسات ادوار اخير، عاقبت به معرفي «گذشته» به فرهنگستان علوم و هنرهاي سينمايي راي داد.

طبق اعلام بنياد سينمايي فارابي، «اعضاء کميته با تاکيد بر ارزش‌هاي غير قابل انکار دو فيلم، با توجه به مباحثات به عمل آمده در جميع جهات، از اهميت موضوع زبان و فرهنگ ايراني و صنعت کنوني سينماي ايران تا برخورداري از بيشترين احتمال موفقيت و توجه به راهبردهاي آينده سينماي ايران در تاثيرگذاري مستقيم بر جريان توليد در ساير کشورها، با مطالعه دقيق تاريخچه و مقررات جايزه اسکار بهترين فيلم خارجي زبان، در نهايت به انتخاب فيلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادي راي دادند و توافق کردند گزارشي از بحث‌هاي به عمل آمده در جلسات کميته به قلم يکي از پايه گذاران سينماي نوين ايران، هنرمند بزرگوار، استاد مسعود کيميايي، تنظيم شود.

متن اين گزارش به قلم كيميايي به شرح زير است:

«وجدان، رَحِم داوري است

امر قضاوت بر موج‌هاي سهمگين است. اين زماني بسيار حساس، سرنوشت مي‌سازد که هنرمندي به داوري يک اثر هنري بنشيند و دليل بياورد. داوري در وجدان رشد مي‌کند. و سرنوشتي که با خطا بر يک اثر محتوم شود در عمر هنرمند قضاوت شده و قضاوت کرده به تاثيري رنج ساز مي‌رسد که قابل بخشش نيست.

داوراني انتخاب مي‌شوند تا از ميان حدود پنجاه فيلم يک فيلم را انتخاب کنند تا معرفي به آکادمي اسکار شود. داوران به جمع نشسته همه آگاه بر هنر خود هستند و جاي آنها در جامعه امن است.

اعتبار اسکار از سينماي پر بحث و ريشه‌دار آمريکا مي‌آيد. سينماي آمريکا تفکري به سينماي جهان دارد که انکار ندارد. اما در گرامر يک فيلم بدون شک سينماي آمريکا موثر اول بوده است. هنوز سلسله فيلم‌هاي نوآر، وسترن، حتي موزيکال گرامرهاي از تجربه آمده را در مدارس هنر تدريس مي‌کنند. اين تربيت هنوز در داوري‌هاي اسکار مشهود است.

سينما، ادبيات و خصوصا شعر در آسيا، اروپا و در سال‌هاي اخير در آفريقا و آشکارا سينما و ادبيات در آمريکاي جنوبي مستقل بوده است. آيا بايد اثري انتخاب شود که در داربست تفکر يک جشنواره اندازه گيري شود يا آن همه رعايت هنرمندانه نيست. اثري که رعايت نمي‌کند مستقل است و استقلال هنرمند به معناي برآمده از جامعه‌اي آزاد است.

داوران اين دوره همه از هنرمندان مستقل و يا تلاشگر براي رسيدن به استقلال هستند.

موضوع اول توان سخنداني داور است که مي‌تواند عقايدش را در هنرداني بگويد. و اگر چنين نشود دلايل نگفته، قضاوت را تخريب مي‌کند.

توجه داور به مقوله بسيار مهم «حقيقت سازي» باشد که حقيقت‌هاي دست‌ساز فرازهاي يک اثر را نسازد، هيچ تخيلي توليد نشود، صحت مفهوم سازي، دانستن به کاربرد هنري فنون که ختم به دانستن تکنيک است، ربط داده‌ها.... پيدايش اين هماني‌ها و يا تمثيل سازي با وجدان داوري به گفتگوها بيايد. ربط‌ها و پيدايي ناشناخته‌ها به شناخته‌هاي معلوم همراه با دانستگي باشد. بايد دست فيلمي را داوران بگيرند و از اين بزرگراه پر خطر رد کنند. اسفناک که در آن سوي بزرگراه اشتباه کرده باشي. داوران در اين صبح فقط عقايد پاکيزه خودشان را سخن باني کردند و به پاي عقايد شريف خودشان دلايل آزاد خودشان را راي کردند.

با احترام به تمام فيلم‌ها دوازده فيلم ماند و از ميان اين مانده دو فيلم در کنار هم، هم قد و هم اعتبار ماندند. باشد که عقيدة تندرست با مهر بيايد که مهر با وجدانِ هنرمند است حتي اگر درباره بي مهري قضاوت کند. فيلم «گذشته» اثر آقاي اصغر فرهادي و فيلم «در بند» اثر آقاي پرويز شهبازي.

«دربند» داوران را به بند کرد و در بند فيلم «گذشته» شد. در هم شدند. پر از اعتبار، پر از سينما و پر از تعهد، ابزار و کلمات قديمي‌اند. بايد از آنها معناي تازه‌اي ساخته شود. هر دو سينماي قصه‌گو که پيدايش اسطوره و حماسه از قصه گويي آغاز مي‌شود.

«دربند» با موضوعي ايراني، با پرداختي از سينماي متداول مستقل، آمده از سينماي معترض و فيلم «گذشته»، صاحب يک سينماي متاثر از گرامر سينمايي جهان، پر از دانايي هاي يک فيلمبردار، بازي بازيگران و چرخيدن در يک خانه کوچک، بدون گم کردگي و خلاف راه.

از فيلم «دربند» چيزي کسر نشد، در بلندي ايستاد و فيلم «گذشته» با يک عقيده پيش بيني شده روبرو شد که به قضاوت‌هاي سينماي آمريکا، خصوصا شناخت شيوه کارگرداني آقاي اصغر فرهادي آشناتر است.

داوري در دو شکل خود قضاوت مي‌شود: واقعي – عيني و ارزشي.

گمان‌ها راه‌هاي زيادي را درباره شناخت پيشنهاد مي‌کنند، اما هيچگاه نمي‌توان از راه گمان به شناخت و از اين شناخت به حقيقت ناپيداي قضاوت در هنرها رسيد. با اطمينان مي‌گويم در اين قضاوت ها، به وقت پايان، اشکي پنهان با ماست. نکند بادي آشنا و بر حق به بادبان ديگري بوزد؟

فيلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادي انتخاب شد.»

اعضاء کميته: مسعود کيميايي، بهروز افخمي، کمال تبريزي، حسن حسندوست،مسعود رايگان، عليرضا زرين دست، حسين معززي نيا، امير اسفندياري و فاطمه معتمد آريا.



مسعود رايگان: فيلمي را فرستاديم كه نماينده ايران است

مسعود رايگان، از اعضاي هيأت انتخاب فيلم براي اسكار تأكيد كرد فيلم فرهادي نماينده خوبي براي سينماي ايران است.

رايگان به «باني فيلم» گفت: ما بايد فيلمي را مي‌فرستاديم كه نماينده مردم ايران باشد و فكر مي‌كنم همين كار را هم كرديم. پخش كننده اين فيلم سوني پيكچرز است كه از اعتبار بالايي برخوردار است و كيفيت فيلم هم در حد و اندازه استاندارد قرار دارد. قصه‌اش را به خوبي تعريف مي‌كند و به نظرم ما به انتخاب خوبي رسيديم.

وي افزود: اعتبار و شهرت اصغر فرهادي براي همه اثبات شده است. از نگاه ما بهترين نمونه موجود ممكن از سينماي ايران به اسكار مي‌رود.



امير اسفندياري: اگر دست ما بود، «دربند» و «گذشته» را معرفي مي‌كرديم

اميراسفندياري، ديگر عضو انتخاب فيلم براي معرفي به اسكار تصريح كرد كه اگر امكان معرفي دو فيلم براي اسكار وجود داشت، حتماً فيلم‌هاي فرهادي و شهبازي معرفي مي‌شدند.

اسفندياري به «باني فيلم» گفت: من يكي از اعضاي هيأت انتخاب بودم و همچنين سخنگوي اين هيأت، اما وقتي نظر همگي ما روي يك فيلم است، اين انتخاب بر اساس بيشترين احتمال ممكن براي موفق شدن صورت گرفته است.

وي افزود: ما در بيانيه هم عنوان كرده‌ايم كه بر دو موضوع زبان و فرهنگ ايراني تاكيد داشته‌ايم و انتخاب «دربند» و «گذشته» هم بر اين اساس صورت گرفته بود. به عبارت بهتر اگر اين امكان وجود داشت كه دو فيلم فرستاده شود، هيأت انتخاب به جايي رسيده بود كه مي‌خواست هر دو فيلم «گذشته» و «دربند» را معرفي كند. از نگاه ما هر دوي اين آثار نقاط قوت بزرگي براي نمايندگي سينماي ايران داشتند، اما در نهايت با توجه به پشتوانه بين‌المللي فيلم فرهادي، «گذشته» را فرستاديم. ما احتمال مي‌داديم اين فيلم مي‌تواند مطرح شود و با هر بار مطرح شدن، پرچم ايران را بالا ببرد. به همين خاطر سعي شد يك انتخاب ملي صورت بگيرد.

اسفندياري توضيح داد: كساني كه تأكيد دارند بر ايراني بودن فيلم معرفي شده به اسكار، در جريان باشند كه فرهنگ ايراني در فيلم «گذشته» هم مستتر است. شخص فرهادي برآمده از سينماي ايران است و گذشته از آن، 11 نفر از كساني كه در اين فيلم همكاري دارند، داراي هويت ايراني هستند. شهرت فرهادي در كنار اعتبار سوني پيكچرز كه پخش جهاني فيلم را بر عهده دارد، مي‌تواند بسيار پرقدرت عمل كند. شركت ممنتو نيز يك برنامه اساسي براي اكران فيلم در آمريكا دارد و همه اينها باعث مي‌شود «گذشته» انتخاب خوبي باشد.

امير اسفندياري در پي اعتراض‌هايي که به انتخاب فيلم «گذشته» براي معرفي به اسکار مطرح شده است، در گفت‌و‌گويي با ايسنا،بيان کرد: کميته انتخاب با دقت، با صرف وقت بسيار و بحث‌هاي چالشي زياد پس از جلسات طولاني و با در نظر گرفتن قوانين آکادمي اسکار به اين نتيجه رسيد که فيلم «گذشته» به کارگرداني اصغر فرهادي انتخاب شود.

او با اشاره به اينکه در جلسات کارشناسي مسائل مختلفي از جمله زبان و فرهنگ ايراني و نيز صنعت کنوني سينماي ايران مدنظر قرار گرفت، ادامه داد:‌ اين يک ديدگاه سطحي است که تصور شود، اعضاي 9 نفره کميته انتخاب، ناآگاهانه فيلمي را براساس يک سري اطلاعات غلط انتخاب کرده‌اند. چرا که از سال 2007 قيد زبان بومي از مقررات اسکار حذف شد و به واسطه همين تغيير مقررات، فيلم «عشق» به کارگرداني ميشل هانکه از اتريش به اسکار معرفي شد. در حالي که اين فيلم به زبان فرانسوي و در فرانسه ساخته شده بود و فقط نيروي خلاقه آن يعني فيلمنامه‌نويس و کارگردان از کشور اتريش بودند.

اسفندياري با تأکيد بر اينکه ساده‌انگاري است که فکر کنيم اعضاي کميته اسکار بدون تحقيق اين انتخاب را انجام دادند، گفت: امور بين‌المللي بنياد سينمايي فارابي که هر ساله مسئوليت انتخاب فيلمي از سينماي ايران را براي معرفي به اسکار بر عهده دارد، به طور مرتب خود را به روز مي‌کند تا تغييراتي را که ممکن است، در قوانين اسکار پيش آيد، بشناسد.

او افزود: بنابراين اعضاي هيأت انتخاب، آگاهي کامل از مسائل داشتند و اينکه گفته شود چيزي به آن‌ها القا شده توهين به اعضاي هيأت انتخاب است. اسفندياري خاطر نشان کرد: من به عنوان سخنگوي اين کميته بيانيه‌اي را منتشر کردم، ضمن اينکه گزارش مسعود کيميايي هم در کنار اين بيانيه منتشر شد تا مشخص باشد که تعيين تصميم نهايي براي اعضاي هيأت انتخاب چقدر سخت بوده است.

اسفندياري با تأکيد بر اينکه ما قطعا پاسخگوي انتخاب صورت گرفته هستيم،‌گفت: براي هر تصميمي که گرفته مي‌شود، پاسخگو هستم. همانطور که در طول اين سال‌ها هيأت انتخاب فيلم اسکار در نهايت آزادي و داشتن اطلاعات کامل و بدون اينکه تصميم آن‌ها به جهت خاصي سوق داده شود، تصميم‌گيري کردند و هميشه هم پاسخگو بوده است.

مدير بخش بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي همچين در پاسخ به اين سوال که آيا امکان معرفي فيلم «يک حبه قند» با توجه به تحريم سال گذشته وجود نداشت؟ توضيح داد: طبق مقررات امکان بررسي اين فيلم يا فيلم‌هاي ديگري که در بازه زماني مقررات اسکار (9 مهرماه سال 91 تا 8 مهرماه سال 92)اکران شده‌اند، وجود ندارد و اين اشتباهي است که معمولا گفته مي‌شود.

اسفندياري ادامه داد: سال گذشته دو فيلم «ملکه» و «يک حبه قند» به مرحله نهايي رسيدند که «يک حبه قند» به عنوان نماينده ايران براي اسکار انتخاب شد ولي در آخر به دليل تحريم اسکار، اين فيلم معرفي نشد.

مدير بخش بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي در پايان يادآور شد: البته در معرفي فيلمي از سينماي ايران به اسکار، دو سال استثنايي وجود داشته است که يکي به فيلم «بدرود بغداد» و ديگري به فيلم «گبه» برمي‌گردد. در زماني که فيلم «گبه» به اسکار معرفي شد، قرار بود «بچه‌هاي آسمان» بررسي شود که اتفاقاتي افتاد و در نهايت اکران و معرفي فيلم مجيد مجيدي براي معرفي به اسکار يک سال به تأخير افتاد و فيلم «بدرود بغداد» هم چند سال قبل بدون هيچ گونه بررسي توسط هيأت ارزشيابي و نظارت به عنوان نماينده سينماي ايران به اسکار معرفي شد.



سيروس الوند: «دربند» گزينه‌اي به مراتب بهتر بود

سيروس الوند در گفت و گو با فارس عنوان کرد: «گذشته»‌ نه به زبان فارسي توليد شده، نه تهيه کننده ايراني دارد و نه حتي در ايران فيلم برداري شده و عليرغم حضور يک کارگردان و بازيگر ايراني اين فيلم اصلا محصول سينماي ايران محسوب نمي‌شود.

وي افزود:‌ عليرغم علاقه اي که به مضمون اين فيلم دارم و آن را فيلم قشنگي مي دانم ولي تا جايي که من از اسکار شناخت دارم اين فيلم اساسا نبايد شرکت مي کرده و جايي در بين برندگان خواهد داشت زيرا سابقه نداشته است اسکار 2سال پياپي به يک کارگردان جايزه بدهد.

وي در پايان اظهار داشت:شرايطي که بر سينما ما حاکم است به هيچ وچه بر «گذشته» حاکم نيست و «دربند» گزينه‌اي به مراتب بهتر بود.



جمال شورجه:‌ بايد «استرداد» را به اسكار معرفي مي‌كرديم

جمال شورجه نيز گفت :‌ من فيلم «گذشته»‌را نديدم و صرف نظر از محتوايش اعتقاد دارم که فيلمي ايراني نيست و نماينده ايران محسوب نمي شود.

وي افزود :‌ با توجه به اينکه سال گذشته هم فيلمي از همين کارگردان برنده اسکار فيلم خارجي زبان شد احتمال آن خيلي ضعيف است که بازهم مورد توجه هيئت داوران قرار بگيرد.

شورجه خاطرنشان کرد :‌ «دربند» هم عليرغم مشکلاتي که داشت نماينده بهتري براي معرفي سينماي ايران در سطح جهاني بود که شايد به خاطر داشتن سرمايه گذار دولتي يعني بنياد فارابي در انتخاب آن ترديد کردند و اعتقاد شخصي من به «استرداد» بود .

وي تشريح کرد :‌ »استرداد»‌ فيلمي کاملا حرفه اي و استاندارد با عواملي کاملا ايراني بود و يا مثلا «دهليز» فيلمي انساني و شريف بود.

کارگردان «33روز» در پايان تاکيد کرد :‌ در حالت کلي انتخاب تدبيرانه اي نبوده و با توجه به جوانب امر اميد زيادي براي کسب جايزه از اين فيلم نيست.



سعيد اسدي: حتما مقررات اسکار براي ارسال فيلمي با سرمايه گذار فرانسوي به نمايندگي ايران را در نظر گرفتند!

آکادمي اسکار مقررات خاص خودش را دارد که لابد کميته انتخاب ايراني مقررات اسکار براي ارسال فيلمي با سرمايه گذار فرانسوي به نمايندگي ايران را در نظر گرفتند!

سعيد اسدي در گفت و گو با فارس عنوان کرد :‌ من هيچ کدام از فيلم هاي «گذشته»‌و «دربند» را نديده ام و هيچ اظهار نظر مضموني در رابطه به اين دو ندارم.

وي خاطرنشان کرد : اما با توجه به اينکه فيلم «گذشته» سرمايه گذار فرانسوي دارد و تهيه آن در خارج از ايران بوده ، ما نمي دانيم که چه توافقي بين کارگردان و تهيه کننده آن صورت گرفته ولي اميدوارم کميته انتخاب قوانين سفت و سخت آکادمي اسکار را به طور جدي در نظر گرفته و اين فيلم را با دارا بودن شرايط کامل در بخش فيلم هاي خارجي به نمايندگي از «ايران»‌ معرفي کرده باشد.



اعتراض امير سمواتي براي معرفي «گذشته» به اسکار

تهيه‌کننده فيلم سينمايي «دربند» نيز پس از اعلام نماينده‌ سينماي ايران به آکادمي اسکار گفت: اين تحقير سينماي ايران است که فيلمي بدون هيچ ارتباطي با زبان و فرهنگ ايران، نماينده سينماي ما در اسکار مي‌شود.

امير سمواتي - تهيه‌کننده فيلم سينمايي «دربند» - در گفت‌و‌گو با ايسنا پس از انتخاب فيلم «گذشته» براي معرفي به اسکار بيان کرد: اعضاي کميته‌اي که فيلم انتخابي ايران به آکادمي اسکار را برگزيدند، مشخص کنند که اطلاعات خود را چگونه به‌دست آوردند؟! چراکه معتقدم بخش بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي اطلاعات غلطي را در اين باره به آن‌ها داده است.

او با تأکيد بر اينکه آقايان امير اسفندياري (مدير بخش بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي) و حجت الله ايوبي (رئيس سازمان سينمايي) بايد پاسخگوي انتخاب صورت گرفته باشند، گفت: با وجود علاقه‌اي که به اصغر فرهادي و آثارش دارم، معتقدم «گذشته» به ايران هيچ ربطي ندارد و آقاي اسفندياري بايد توضيح بدهد که کدام بخش از مقررات اسکار تغيير کرده که ما مي‌توانيم فيلمي را که زبان بومي ندارد، به عنوان نماينده کشور به اين آکادمي معرفي کنيم؟!

سمواتي با بيان اينکه اي کاش «دربند» در ميان فيلم‌هاي انتخابي نبود که اين صحبت‌ها را مطرح کنم، ادامه داد: از اينکه يک فيلمساز ايراني مي‌تواند در اسکار مطرح باشد، خوشحالم اما از اينکه براي اين انتخاب، اطلاعات غلط ارايه شده، ناراحتم.

او با طرح اين پرسش که چرا در سال‌هاي گذشته فيلمي از فيلمسازان ديگر مانند عباس کيارستمي به اسکار معرفي نمي‌شد؟ اظهار کرد: وقتي «گذشته» در مقابل سينماي ايران وجود دارد يعني تمام سينماي ايران شکست مي‌خورد چون مثل اين است که هاليوود در مقابل سينماي ايران قرار بگيرد. همين‌طور که در انتخاب فيلم «گذشته» نيز شاهديم که سوني پيکچرز پشت آن است و اين شوخي نيست. به همين دليل انتخابي که صورت گرفته براي سينماي ما خجالت‌آور است. 

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها