صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها تفریحی هنر و تجربه تئاتر کمدی تئاتر کودک بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما

گفتگوی اختصاصی سینماتیکت با ملاقلی‌پور: اگر کسی جلوی فیلم من بایستد مقابلش می‌ایستم / کارگردان «قندون جهیزیه» از حواشی اخیر فیلمش گفت

علی ملاقلی پور کارگردان فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» روز گذشته با حضور در دفتر سینماتیکت درباره حواشی اخیر فیلمش صحبت کرد. گفتگوی سینماتیکت با ایشان را در ادامه می خوانید:



علی ملاقلی پور و حرکت جنجالی اش در مسابقه فوتبال ایران و ستارگان جهان چند روزی است که سر زبان ها افتاده
، درباره ایده این حرکت و هدفتان از آن کمی توضیح دهید.ایا کسی در جریان این حرکت بود؟
بله این ایده را به خیلی‌ها گفته بودم، اما واقعا کسی باورش نشد و همه می گفتند امکان ندارد تو این حرکت را انجام دهی. البته واقعا خدا خواست و این اتفاق ساده تر از تصور من شکل گرفت. بازیکنان و تماشاگران اکثرا من را نشناختند و فقط خبرنگاران حاضر در استادیوم بودند که مرا شناخته و خبر را به رسانه ها دادند. حتی وسط زمین برای مهدی هاشمی نسب موضوع را توضیح دادم  اینطور که شنیده ام به برنامه 90 گوشزد شده بود به این اتفاق نپردازد.اتفاقا ایده فیلم بعدیم هم راجع به حرکت خودم است که یکی از شخصیت های فیلم مجبور می شود وارد استادیوم آزادی شود، البته این را از قبل در ذهنم داشتم و طرحش را هم نوشتم. همسرم هم در جریان این کار بود و چون من را میشناسد از حرکتم حمایت کرد.مثل فیلم «قندون جهیزیه»، معصومه همیشه پشت عطا است.

شورای صنفی ظاهرا از قبل اعلام کرده بود که  ممکن است برای فیلمهای همزمان با «محمد رسول الله» این اتفاق بیافتد آیا شما این را نمیدانستید؟
ببینید فیلم ما فیلم خوبی از آب درآمده و عموما آن را دوست داشته اند ولی در ایران حاشیه بر متن ارجحیت دارد. کارگردان ها برای بقا در سیستم سینمای ایران نباید سکوت کنند و باید وارد حاشیه شوند وگرنه موفق نخواهد شد.

آیا گفته بودند تعداد سینماهای ما در تهران و شهرستان ها کم می شود؟ آیا گفته بودند سانسهای خوب مارا می گیرند؟ من به جرات میگویم بسیاری ازتماشاگران ما روی فیلم «محمد رسول الله (ص)» سرریز شده اند .تماشاگران فیلم ما به سینما رفته اند و چون سانها پر بوده به دیدن دیگر فیلمها رفته اند.اکثر مردم تا ساعت 5 بعد از ظهر که مشغول به کار هستند و سانسهای خوب از 19 شروع می شوند ولی اکثر سانسهای ما در ساعت های شب و آخر شب گرفته شده است.
در شورای صنفی به من گفته اند که شما الان نباید فیلمتان اکران میشد ولی من گفتم من فیلمم همزمان با فیلم اسپیلبرگ هم اکران شود بلد هستم نگاه هارا به سمت خودم جلب کنم. وقتی گفتم چطور می شود فیلمی دو هفته بفروشد و سینماهایش کمتر شود همه صحبت من را قبول کردند. مشکل اینجاست که در ایران قانون های مناسبی برای اکران وجود ندارد و به همین دلیل است که راه اعتراض باز است.قندون جهیزیه دو هفته خوب فروخته و سینماهایش کمتر شده است. وقتی یک اجحاف تاریخی در سینمای ایران اتفاق افتاده واکنشش هم باید تاریخی باشد و من دست به یک حرکت تاریخی و شاید جریان ساز زدم.


برخی نظرات درباره حرکت شما این بود که این کار دور از شان یک کارگردان بوده و البته خیلی ها هم از شما حمایت کردند
، نظرتان در این باره چیست؟
هربار کوچکترین حقی از من خورده شده باشه من به همان میزان پاسخ دادم و عواقبش هم اصلا برایم مهم نیست. حالا اگر دوستان نقدی بر حرکت من دارند بگویند، ولی ناچاری آدم را به اینجا میکشاند. نمی شود من به شما پس گردنی بزنم بعد بگویم شما داد نزنید چون زشت است و اینجا محیط فرهنگی است.
70 درصد واکنش ها به حرکت من مثبت بوده و به بقیه هم حق میدهم. شما اگر فیلم من را ببینید متوجه می شوید من خودم با هنجارکشنی مخالفم. اما وقتی من عربده کشی کردم همه گفتند این چه کاری است و بیاید گفتگو کنیم و حداقل عربده کشی من نتیجه داد درحالیکه قبل از آن دوستان موافق گفتگو نبودند، الان ما دو روز است گفتگو کردیم و باید ببینیم نتیجه چه خواهد شد. اگر نتیجه باب میلم نباشد قطعا حرکت بعدیم را در ذهن دارم و باز راهم را ادامه خواهم داد.مثلا گفته اند ما با تیزر دادن به فیلم شما کمک می کنیم اما اینها فقط قول بوده و هنوز اتفاقی نیافتاده است. شرایط من با حال و هوای شخصیت اصلی قصه فیلم یکی است و باور کنید شرایط اقتصادی من بسیار است و در چنین شرایطی توقع دارید جلوی متوقف کردن فروش فیلمم نایستم؟ بنویسید اینها جلوی فیلم من را نگرفته اند جلوی زندگی من ایستاده اند و من جلوی هرکسی که جلوی زندگی ام بایستد می ایستم.هزینه تولید فیلم ما 950 میلیون بوده که من خودم با توجه به اینکه دستمزد نگرفتم در بخشی از آن شریک هستم و الان داریم تلاش می کنیم سرمایه را برگردانیم، من که بچه پولدار نیستم یا بودجه دولتی نداشتم که نسبت به وضعیت اکران فیلمم بیخیال باشم.

به نظرت کارگردانانی که در سینمای ایران فیلمهای توقیفی دارند از حرکت شما استقبال می کنند؟
خیلی از همین کارگردان ها با من تماس گرفتند و گفتند دمت گرم و به نظر من این جریان حق خواهی باید در سینمای ایران راه بیافتند ولی به کسی یا چیزی ضرر نزند. دقت کنید من چه زمانی وارد زمین فوتبال شدم؟ زمانی که بازی متوقف بود چون نخواستم وقت بازی را بگیرم و حتی رد شدن من از زمین فوتبال از یک زیرنویس کمتر بود. بله زشت است که یک کارگردان این کار را بکند ولی گاهی وقتها ناچار هستیم دست به چنین کارهایی بزنیم.

به نظرت شیوه نوین تبلیغاتی که شما به عنوان کارگردان در پیش گرفتید روش درستی است؟
بیاید کمی به قبل تر برگردیم. دو سه روز قبل از بازی تیم ستارگان سانسهای من را گرفته بودند و من تصمیم گرفتم به خیابان ها بروم و برای فیلم تبلیغ کنم و یک روز به یک عکاس گفتم از این صحنه ها تصویر برداری کند و در رسانه ها انعکاس دهد. خیلی ها فکر می کردند این حرکت نمادین بوده اما باور کنید این کار هر روزه من از شرق تا غرب تهران و خصوصا اطراف سینما زندگی که سرگروهمان است بوده و اگر برایم فروش فیلم مهم نبود که اینکارهارا نمیکردم. به خدا اینها شعار نیست همه حرفهای من در فیلمم هم مشخص است، سکانسی داریم که عطا به همسرش می گوید من صبح تا شب دارم کار میکنم، دیگه پول از کجا بیاورم؟ علت اینکه تماشاگر عطا را دوست دارد بخاطر با غیرت بودنش است و اینکه با عقل خودش دارد زحمت می کشد. اگر من دست به اینکار زدم چون  یک شبیه عطا زندگی کردم.
در نهایت هرکسی هم که بگوید علی ملاقلی پور نباید وسط زمین فوتبال می رفته میداند من از روی درد اینکار را کردم.توجه کنید که  به طور ناخودآگاه این موضوع در فیلم هم اتفاق افتاده که در فیلم من همان نهادهای دولتی سرمایه گذار پول عطا را نمیدهند و این عین این است که به او می گویند ما سانسهایت را میگیریم.



در کامنت ها آمده بود که «محمد رسول الله» فیلمی جهانی است و حرکت شما در مقابل این فیلم صحیح نبوده است
 و ممکن است در سطح بین الملل برای مملکت ما بد باشد،نظرتان در این مورد چیست؟
قندون جهیزیه ام میتواند فیلمی جهانی باشد اما نخواسته اند جهانی باشند ، بله فیلم «محمد رسول الله» یک استثنا است ولی حالا «قندون جهیزیه» هم یک استثنا شده است.خود آقای رضاداد وقتی جشنواره برلین «محمد رسول الله» را نپذیرفت اعتراض کرد ولی در جشنواره فجر فیلم ما را رد میکردند و ما حق اعتراض نداشتیم. من قطعا میگویم رضاداد حق من و امثال من را خورد. من مخلص خیلی از نسل قبلی های کار درست هستم اما آنهایی که ریگ به کفششان دارند از من و کارگردانان همنسل من بترسند.دبیر جشنواره فجر به داورهای خارجی بخش بین الملل می گویند به این فیلم جایزه ندهید ، آیا این در مقابل داور های خارجی زشت نیست؟ چطور آنجا  آبروی بین المللی ما نرفت؟
اصلا «قندون جهیزیه» جایش در بخش بین الملل نیست. ما اصلا در زبان انگلیسی نه قندون داریم نه جهیزیه و ما دردسرهای زیادی سر ترجمه اسم فیلم برای شرکت در بخش بین الملل داشتیم و خود من میدانم فیلمم فیلم بین المللی نیست و کوچکتر از این حرف هاست.ماجرا این است که واقعا فیلم محمد چون فیلم ایرانی است باید برایش ارزش قایل شویم و واقعا من هم نمیخواهم در مقابل فیلم محمد قرار بگیرم ولی من چه کار کنم که از بخت روزگار فیلم ما به پست فیلم محمد رسول الله خورد.به خدا من خودم عاشق پیامبر هستم ولی هر فیلمی باید در جایگاه خودش اکران شود.یکی از بهترین کارگردان های مورد علاقه من مصطفی عقاد است چون هم به لحاظ مفهومی و هم تکنیکی کاربلدی بود پس من با ذات ساخت فیلم محمد طبیعتا مشکلی ندارم.اما کاری نکنند تماشاگر من به سینما برود ولی سانس نباشد تا فیلم قندون جهیزیه را تماشا کنن خب طبیعی است که من اینجا عصبانی می شوم.

یکی از نکات مثبت فیلم شما پرداخت خوب به مشکل جنسی شخصیت برادر صابر ابر (ایرج) است؟ چطور تصمیم گرفتید به این سوژه نزدیک شوید؟
من در تمام طول دوران تولید به شدت حواسم بود که این فیلم خانوادگی است و نباید حتی یک صحنه فیلم من مخاطب را پس بزند و اگر دقت کنید این موضوع را در لفافه مطرح کردیم. تمام آدمهای فیلم خاکستری اند و یک سری رفتار درست و غلط دارند.به هرحال من به مشکلات جنسی برخی جوانان هم در حد همان 90 دقیقه فیلم خودم پرداختم ولی به جواب این شخصیت به صابر ابر پس از برخورد صابر ابر با این موضوع دقت کنید ، ایرج می گوید  تو هم گرفتاری های خودت را داری و همه یک نوع گرفتاری دارند.همانطور که میگویم تمام سعیمان این بود خانواده ها بفهمند که جوان ها در معرض این خطر هستند و شخصیت ایرج در فیلم آدم لااوبالی نیست و مشکلات زیادی داشته که به این راه کشیده شده است.



نظر برخی از تماشاگران این بوده که «قندون جهیزیه» بیشتر تله فیلم است تا سینمایی
 ، این را قبول دارید؟
به نظر من این حرف از روی خامی است و من در این  زمینه حداقل از خودم دفاع می کنم.شما باید اول ببینید تفاوت فیلم سینمایی با تله فیلم چیست؟ من به نظرم اگر کسی وسط فیلم از سالن خارج نشد آن فیلم سینمایی است و سینما باید هم دارای هنر و خلاقیت باشد هم صنعت و رسانه را داشته باشد. به نظرم حتی حرف فیلم ما هم حرف جدیدی است چرا که در خیلی از فیلم های امروزی پولدارها انسان های بدی نشان داده می شوند ولی آدم پولدار فیلم ما انسان بدی نیست و میفهمیم صابر ابر که به این شخصیت بدبین است تحت تاثیر همان فیلمها بوده است. همه فکر میکنند چون محیط شکل گیری قصه ساده بوده این فیلم شبیه تله فیلم است اما وقتی تعریف خاصی از چیزی وجود نداشته باشد همین حرفها زده می شود. تله فیلم به نظرم آن است که فیلم باید به تماشاگر مثلا یک تصادف نشان دهد اما اینکار را نمی کند چون فیلم باید کم خرج ساخته شود. تله فیلم این است که آنچه که لازم است را به مخاطب نشان ندهیم و سریع از آن عبور کنیم.
خیلی ها میگویند چطور تو فیلمساز اولی هستی که روی موجی که همه سوار شدند سوار نشدی و یک فیلم با روایت کلاسیک ساختی.الان موجی به راه افتاده که ما به سبک فرانسوی ها فیلم بسازیم و فقط به جشنواره ها نگاه داشته باشیم. به نظر من حضور در دو جشنواره خارجی کل سینما نیست. در بخش بین الملل فجر ،سنگاپوری ها فیلم ما را میخواستند که ما به زودی قرار است فیلم را برایشان بفرستیم ولی آیا واقعا این اتفاق را باید توی بوق و کرنا کرد؟ به نظرم نباید پشت شرکت در جشنواره های خارجی پنهان شویم. الان در سینمای باب شده اگر یک فیلم ، فرم و ساختار  را تا حدی تغییر دهد و روایت را غیر خطی کند سریعا تحویلش بگیریم درحالیکه اصغر فرهادی که موفق ترین کارگردان ما است دنبال روایت غیر خطی به آن معنا نرفته و روایت کلاسیک خود با پرداخت صحیح را دارد واین نکته مثبت فیلمهایش است. ولی حالا همه هم نباید دنباله رو ایشان باشند و بهتر است مسیر خودشان را انتخاب کنند. به نظر من سینماگر علاوه بر هنر به صنعت سینما هم اهمیت میدهد ولی فیلمساز فقط به فکر هنر و فیلمسازی است و فرهادی چون سینماگر بوده در مجامع بین الملل دنبالش بودند.

در نهایت فکر میکنی این حرکات به نفع فیلم شما تمام شود یا خیر؟
همینکه من توانستم بین فیلم خودم و فیلم «محمد رسول الله» فضای دو قطبی ایجاد کنم و چند روز تیتر اصلی روزنامه ها شوم یعنی زرنگ هستم و کارم را بلدم. ولی واقعا امیدوارم این مسائل مسالمت آمیز حل شود چون من خودم واقعا این اتفاقات را نمی پسندم. لازم به ذکر است بگویم فیلم و حواشیش به شدت به هم مرتبط هستند و من خواهش میکنم دوستانی که فیلم را ندیده اند به سینما بروند و آن را ببینند تا متوجه شوند چقدر فضای فیلم با حواشی همخوان است. از امروز کاسه صبر من دوباره در حال پر شدن است و امیدوارم کاری نکنند لبریز شود.

در زمینه کمپین حمایتی که از «قندون جهیزیه» به راه افتاده است چه نظری دارید؟
حقیقتا من در جریان این اتفاق نبودم
، برخی از دوست داران فیلم و تیم تولید به همراه برخی از هنرمندان از حرکت من و خود فیلم حمایت کردند و بچه های دفتر پخش خواستند به این کار یک سر و سامانی بدهند و قرار شد یک کمپین حمایتی از فیلم راه بیافتد که تنها هدفش دیده شدن فیلم خودمان باشد نه اعتراض به فیلمهای دیگر.



راجع به حاشیه اخیری که هنگام اکران فیلم «رستاخیز» برای مرحوم پدر شما پیش آمد کمی توضیح دهید. به نظرتان واقعا دیدگاه پدر شما درباره احمدرضا درویش این بوده است؟
برخی از جریان های تندرو دنبال مصادره کردن انسانها به نفع خودشان هستند که رسول ملاقلی پور و مرتضی آوینی هم در زمره این افراد قرار گرفتند. اگر ما حواسمان نباشد قطعا این افراد را به نفع خوشان مصادره می کنند و چهره های دیگری را از ایشان نشان می دهند. در این زمینه شیطنت بسیار بدی شکل گرفت درحالیکه اینها نمیدانستند پدر من چقدر با احمدرضا درویش رفیق بود و اگر زنده بود قطعا از فیلم رستاخیز حمایت می کرد.من سالها در جریان رفاقت اینها بودم و اصلا با هم دعوایی نداشتند. پدر من گفته بود که من میترسم فیلم امام حسین (ع) را بسازم و خوب از آب درنیاید اما خیلی از مسائل مطرح نشد مثلا اینکه رسول ملاقلی پور از چه نگران بود؟ از اینکه بودجه مناسبی قرار نبود به فیلم اختصاص داده شود  درحالیکه او فیلمنامه فیلم امام حسین (ع) را نوشته بود و میدانست بودجه خوبی به فیلم ندهند فیلم خوبی نخواهد شد.پدر من راجع به خودش این را گفته و 15 سال بعد این جمله را به احمدرضا درویش ربط دادند.همینجا میگویم اگر بخواهند دست به شخصیت علی ملاقلی پور بزنند من عربده می زنم و رحم به کسی نخواهم کرد. من مدارکی داشتم که دال بر حمایت پدرم از فیلمسازی احمدرضا درویش بود و با آنها می شد جریان تندرو را ساکت کرد اما احمدرضا درویش سکوت کرد. آقای درویش کاراکتر جنجالی ای ندارد و اتفاقا بعد از حرکت جنجالی من احمدرضا درویش من را آرام کرد و سعی کرد به من بگوید مشکلی وجود ندارد و این اتفاقات پیش می آید ولی من صبر ایشان را ندارم.

در پایان اگر نظری درباره سینماتیکت هم دارید بگویید.
من چون سالها در دفاتر پخش کار میکردم و دستیار آقای سعدی بودم با سینماتیکت آشنا بودم ولی طبیعتا سر اکران فیلمم بیشتر به سایت سر میزنم و خصوصا کامنت ها برایم مهم است. گذشته از اینها سینماتیکت ابزاری شده که متوجه شوم سانسهای فیلمم را میگیرند یا خیر.

و حرف آخر؟
من فقط از بچه های جدیدی که وارد سینما شده اند میخواهم به راحتی کنار نروند و البته میدانم خودشان بهتر از من میدانند چکار کنند. از اینها میخواهم اگر سیلی خوردند سکوت نکنند.من اگر انسان شروری بودم چرا در آن دو هفته اول اکران کاری نکردم و حتی زمان جشنواره هم که فیلم را کنار گذاشتند چیزی نگفتم و فقط خواستم دوباره فیلم را بررسی کنند.باور کنید انسانی که دست به این کارها میزند خودش هم عصبانی می شود و دوست ندارد به این مسائل دامن بزند. 

تصاویری از کمپین حمایت از فیلم قندون جهیزیه














عکس های بخش کمپین هواداری از: مهرداد ناصری

علی ملاقلی پور در نقش جیمی جامپ مسابقه ستارگان/ ادامه اعتراض های کارگردان «قندون جهیزیه»
اقدام عجیب کارگردان «قندون جهیزیه» برای تبلیغ فیلمش

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها