صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها تفریحی هنر و تجربه تئاتر کمدی تئاتر کودک بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما

کارگردان «آبجی» پس از عدم انتخاب فیلمش در جشنواره فجر: ایمان دارم این اتفاق عادی نیست!

فیلم «آبجی» به کارگردانی مرجان اشرفی ‌زاده که یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای حضور در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر بود در فهرست نهایی آثار این بخش در جشنواره سی و چهارم قرار نگرفت تا خستگی به تن اشرفی‌زاده که قریب به دو سال درگیر ساخت این فیلم بود و بارها تولید آن به تعویق افتاد، بماند.

آبجی

فیلم سینمایی «آبجی» به تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی (تهیه کننده شیار 143 و نفس) و با مشارکت سازمان سینمایی فارابی ساخته شده و اشرفی‌زاده به همراه علی اصغری و ناهید طباطبایی فیلم‌نامه آن را به نگارش درآورده‌اند. در این فیلم گلاب آدینه در نقش طلا مادر خانواده‌ای دو نفره ظاهر شده که با دخترش عطی سالیان سال است به تنهایی زندگی می کنند، سال‌هایی به درازای زندگی آبجی یعنی حدود ۵۰ سال. اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسد. این جدایی در حالی اتفاق می‌افتد که «عطی» به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده او است.

با نگاهی به کارنامه کاری اشرفی‌زاده در زمینه فیلم‌های کوتاه و مستند و سابقه کاری اعضای اصلی تیم تولید «آبجی» خیلی سخت می‌توان تصور کرد که محصول نهایی کار کم کیفیتی از کار درآمده باشد. از طرفی محمد حیدری دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره فجر هم تنها از چهار عنوان فیلم نام برد که به دلیل نرسیدن نسخه‌ای قابل دیدن برای هئیت انتخاب کنار گذاشته شدند. همین مسئله باعث شد به احتمالات دیگری در خصوص عدم انتخاب فیلم فکر کنیم و به بهانه همین احتمالات به سراغ اشرفی‌زاده رفتیم تا نظر او را در خصوص این اتفاق جویا شویم.

اولین سوال ما از این کارگردان جوان این است که «آبجی» را در چه مرحله ای تحویل دبیرخانه جشنواره فجر داده است. اشرفی‌زاده در حالی به آی‌سینما پاسخ می‌گوید که به گفته خودش هنوز عدم انتخاب فیلمش را باور نکرده و از اتفاق پیش آمده شوکه است: «15 آذر ماه آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره بود و از آن‌جایی که کار ما هنوز تمام نشده بود این شد که نسخه راف کات فیلم به مدت 125 دقیقه‌ای به دفتر جشنواره تحویل دادیم که البته آن نسخه الان به 100 دقیقه تقلیل داده شده، قاعدتا هیات انتخاب همین نسخه 125 دقیقه‌ای یا احتمالا بخشی از آن را دیده‌اند. با این حال هنوز هم باور نمی‌کنم فیلم به بخش نهایی راه پیدا نکرده است. این اتفاق همه ما را شوکه کرد، تصور ما و همه کسانی که فیلم را دیده بودند -که اتفاقا از بزرگان سینما هستند- این بود که فیلم قابلیت‌های زیادی دارد. از طرفی زحمت‌های بسیاری برای ساخت این فیلم کشیده شد که همین مساله ناراحتی ما را دو چندان کرده است.»

اشرفی زاده معتقد است انتخاب نشدن فیلمش را هضم نمی‌کند و این اتفاق به نظرش غیر عادی است: «فیلم‌های دیگر را ندیده‌ام و بنابراین نمی‌توانم قضاوت دقیقی داشته باشم ولی به نظرم باید معجزه‌ای رخ داده باشد و سطح کیفی فیلم‌های تولید شده امسال نسبت به سطح سینمای ایران در سال‌های گذشته آنقدر بالاتر رفته باشد که در نتیجه‌اش «آبجی» به خاطر محدودیت در انتخاب فیلم ها در اولویت جشنواره قرار نگیرد و در انتخاب نهایی نباشد. این می‌تواند دلیلی باشد که به ذهن من رسیده و در صورت درست بودن می‌تواند بسیار خوشحال کننده هم باشد ولی باز هم می‌گویم که با رصد فیلم های چند سال اخیر سینمای ایران این اتفاق کمی غیرعادی است.»

البته او از احتمال دیگری هم صحبت می‌کند و آن اینکه شاید دادن راف کات به دبیرخانه جشنواره دلیل این اتفاق بوده است: «بسیاری از فیلم‌های دیگری که در این بخش فرم پر کرده‌اند آثاری بودند که تولیدشان از سال گذشته آغاز شد و طبیعتا نسخه کامل و درستی از فیلم خود را به جشنواره تحویل داده‌اند. شاید هم بعضی فیلم‌ها مثل ما بودند ولی برای نسخه بازبینی چند سکانس اصلی و اساسی فیلم را داده‌اند و در انتخاب آن چند سکانس هم بهترین‌ها را انتخاب کرده اند و در نتیجه دیدن آن فیلم‌ها نه تنها هیات انتخاب را خسته نکرده بلکه نظرشان را هم جلب کرده است ولی خب نسخه تحویلی «آبجی» یک راف کات طولانی بود، آن هم بدون اصلاح رنگ و صداگذاری و موسیقی. و شاید به نظر هیات انتخاب سر و شکل نهایی فیلم را نداشته، ولی به نظر من اینکه همه فیلم‌ها کامل باشند دلیلی بر بهتر بودنشان نیست و ممکن است فیلم‌هایی که نسخه اولیه فیلم را تحویل داده‌اند قابلیت‌های بیشتری داشته باشند و با توجه به دوره‌های قبلی جشنواره و فیلم های راه یافته به آن اگر این تصور بر هیات انتخاب حاکم بوده و فیلم های دیگری هم گرفتار این تصور شده‌اند خیلی عجیب است. از طرف دیگر هجوم این همه فیلم به دفتر هم جشنواره که نتیجه‌اش قطعا خستگی هیات انتخاب است ممکن است بر تصمیم نهایی آن‌ها در خصوص «آبجی» تاثیر گذاشته باشد و این باز هم احتمال دیگری است که سعی می‌کنم به آن فکر کنم.»

نکته دیگری که احتمالش وجود دارد این است که شاید موضوع فیلم «آبجی» به گونه‌ای بوده که با سیاست‌های جشنواره همخوانی نداشته و از نظر مدیران جشنواره حضور چنین فیلمی می‌توانسته برای جشنواره حاشیه ایجاد کند یا حساسیت برانگیز باشد اما اشرفی‌زاده این احتمال را تمام و کمال رد می کند و می‌گوید: «نه واقعا، فیلم ما از این لحاظ مشکلی ندارد. فیلم یک اثر کاملا خانوادگی و اجتماعی است. هر کسی هم که فیلم را دیده چنین برداشتی داشته. به نظرم اتفاقا جای چنین فیلم‌هایی در فضای سینمای خالی است، فیلم‌هایی که در عین اجتماعی بودن کاملا موضوعی انسانی دارند.»

اما با توجه به راه نیافتن فیلم به جشنواره از اشرفی زاده در خصوص وضعیت آینده فیلم می‌پرسیم که در پاسخ می‌گوید: «طبیعتا چون ما با اعتقاد کامل فیلم را ساختیم برای خودمان از هر نظر فیلم کاملا قابل دفاعی است و همه انرژی و تلاش خود را برای هر چه بهتر دیده شدن آن صرف خواهیم کرد و از پا نمی‌شینیم.» چند ماه دیگر و در اردیبهشت ماه جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار می‌شود، از اشرفی‌زاده می‌پرسیم امکان دارد یکی از تلاش‌هایش فراهم کردن فرصت برای اکران فیلم در این جشنواره باشد؟ پاسخ می‌دهد:«خب شاید حضور در جشنواره بین‌المللی فجر با توجه به اینکه یک جشنواره درجه الف جهانی نیست به حضورهای خارجی فیلم لطمه بزند ولی این‌ها تصمیماتی است که باید با پخش کننده خارجی فیلم گرفته شود.»

معمولا در این مواقع که تیم تولید و رسانه‌ها انتظار حذف یک فیلم از جشنواره را ندارند بعد از حذف فیلم، تیم تولید دست به اعتراض و اعلام نارضایتی خود به شکل گسترده می‌زنند از اشرفی زاده می‌پرسیم شما چه برخوردی با این انتخاب نشدن خواهید داشت؟ می‌گوید: «در چارچوب‌های تعیین شده اعتراض خود را به جشنواره خواهیم کرد ولی نمی‌دانم که این اعتراض تاثیری خواهد داشت یا نه. در هر حال به نظرم حق طبیعی ما باشد که بخواهیم فیلم‌هایمان درست دیده شود. گفتم که با توجه به همه تصورات ما از سطح سینمای ایران در سال‌های اخیر این اتفاق عجیب و برایمان شوک آور بود و ایمان دارم که انتخاب نشدن «آبجی» عادی نیست!»

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها