صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها تفریحی هنر و تجربه تئاتر کمدی تئاتر کودک بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما

یادداشت‌های روزانه جشنواره‌ (9): «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی

اگر حرکات اضافه دوربین را ندید بگیریم کارگردانی فیلم قابل قبول است و شعیبی توانسته بازی خوبی از بازیگرانش بگیرد مخصوصا سارا بهرامی که با آن گریم متفاوت در نقش زنی متزلزل ظاهر شده که علاوه بر اعتیاد از عذاب وجدان هم رنج می‌برد و آسیب‌های روانی را به بهترین شکل در بازی خود نشان می‌دهد. قطعا او با توجه به اقبالی که معمولا داوران جشنواره فجر به نقش‌هایی با گریم خاص و زن‌هایی که در دام اعتیاد گرفتارند نشان می‌دهند، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های دریافت سیمرغ است.

darkoob

شعیبی با فیلم‌های قبلی خود دهلیز و سیانور نشان داده بود نگاهی عمیق و متفاوت دارد و فیلمنامه‌هایش داستان محور و پرجزئیات است و به خوبی می‌تواند از ورود به کلیشه‌ها پرهیز می‌کند. او این بار در فیلم جدید خود دارکوب موضوعی تکراری انتخاب کرده است. انتخاب موضوع تکراری نکته منفی محسوب نمی‌شود چرا که می‌توان با پرداختی خوب و متفاوت، از هر موضوع تکراری‌ای فیلمی باارزش ساخت. اما فیلم شعیبی که قرار است به معضل اعتیاد بپردازد انقدر سطحی است که به یک تله فیلم متوسطِ خوش ساخت یا یک قسمت از یک سریال می‌ماند.

اگر حرکات اضافه دوربین را ندید بگیریم کارگردانی فیلم قابل قبول است و شعیبی توانسته بازی خوبی از بازیگرانش بگیرد مخصوصا سارا بهرامی که با آن گریم متفاوت در نقش زنی متزلزل ظاهر شده که علاوه بر اعتیاد از عذاب وجدان هم رنج می‌برد و آسیب‌های روانی را به بهترین شکل در بازی خود نشان می‌دهد. قطعا او با توجه به اقبالی که معمولا داوران جشنواره فجر به نقش‌هایی با گریم خاص و زن‌هایی که در دام اعتیاد گرفتارند نشان می‌دهند، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های دریافت سیمرغ است.

مهناز افشار برخلاف شنیده ها بازی‌اش مثل همیشه است البته که نقش متفاوتی هم در اختیارش گذاشته نشده که بازی ویژه‌ای ارائه دهد. بازی خوب حجازیفر هم به دلیل ابتر ماندن نقش آنچنان که باید تاثیر گذار نیست.

 امین حیایی بعد از بازی خوبش در شعله‌ور در دارکوب هم بار دیگر ثابت می‌کند بعد از سال‌ها بازی در فیلم‌های ضعیف هنوز بازیگری را فراموش نکرده است و اگر نقش خوب یا حتی متوسط به او پیشنهاد شود به خوبی از پس آن برمی‌آید.

در مجموع فیلم «دارکوب» بازی‌ها و کارگردانی قابل قبولی دارد و از فیلمنامه ضربه می‌خورد پایان فیلم همان است که از اول حدس می‌زنید فیلم حتی یکبار هم شما را غافلگیر نمی‌کند و به فکر وانمی‌دارد چرا که همه شخصیت‌های اصلی و فرعی را بارها در فیلم‌های دیگر دیده‌اید. فقط ممکن است به واسطه بازی خوب سارا بهرامی گاهی دلتان برایش بسوزد. شخصیتهای فرعی که در خانه قدیمی در محله‌ای بدنام زندگی می‌کنند بیش از حد کلیشه‌ای و سطحی هستند همچنین پارکی که پاتوق مواد فروش‌ها است.

دارکوب فیلمی است که از دیدنش پشیمان نمی‌شوید و همچنان مشتاق دیدن کارهای آینده کارگردانش می‌مانید اما برای شعیبی که ثابت کرده کارگردان خوش فکر و با استعدادی‌ست قدمی رو به عقب محسوب می‌شود.

نویسنده: مونا باغی

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها