صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها تفریحی هنر و تجربه تئاتر کمدی تئاتر کودک بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما

گزیده نظرات منتقدان درباره فیلم «شعله‌ور» ساخته حمید نعمت الله

خلاصه قصه این فیلم درباره زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند «عددی نشده» است و این احساس او همه‌ زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد…

sholevar

نیما حسنی نسب:

تضاد و تقایل‌ها در نخستین مواجهه با هر فیلم جدید حمید نعمت‌الله دارد به یک سنت جذاب تبدیل می‌شود. این دوگانه فیلم‌های اخیر نعمت‌الله را می‌فهمم؛ این دو قطبی صفر و صد بین موافقان و مخالفان فیلم‌ها برایم قابل درک و طبیعی و اتفاقاً دلچسب است. همیشه سلیقه‌های منحصر به فرد و اریژینالیته باعث تشدد آرا و تضاد سلایق جدی شده و خواهد شد. فیلم‌های نعمت‌الله شبیه هیچ فیلم دیگری در این سال‌ها نیستند، پی کسی راه نیفتاده‌اند و دنباله‌رو و پیرو مکتبی نشده‌اند و راه خودشان را می‌روند. شعله‌ور از یک ذهن خاص و سلیقه ویژه تراوش کرده و مستقیم از دل یک تجربه‌ی زیسته‌ی پروپیمان روی کاغذ و پرده سینما آمده است. دنیای این جور فیلم‌ها نیاز به مشترکات دارد؛ مود و لحن خاص و عجیبش را باید حس کرد تا با آن همراه شد. در یک کلام، اگر فاز فیلم را نگیری چیزی دستت را نمی‌گیرد! شعله‌ور نگاه خط‌کشی شده و ذائقه غیرماجراجو و قاشق‌چنگالی را برنمی‌تابد. فیلم را نمی‌شود از دور و با فاصله مانند یک ورقه امتحانی برای نمره‌دادن تماشا کرد. بعضی فیلم‌ها بیننده را دعوت می‌کند به غرق‌شدن و تکلیف تماشاگران هم از همان ابتدا مشخص می‌شود؛ پس با مخالفان شعله‌ور نباید خیلی بحث و جدل کرد. آن‌ها همان‌قدر حق دارند که دوست‌داران فیلم. شعله‌ور خیلی زودتر از آن‌چه فکر کنید "فیلم کالت" خواهد شد و اصلا کالت یعنی همین: فیلمی که عده‌ای بسیار دوست دارند و عده زیادتری دوست ندارند. من شعله‌ور را بسیار دوست دارم.

نزهت بادی :

شعله‌ور اثری هنرمندانه پیرامون زیبایی‌شناسی زشتی است و حمید نعمت‌اله ثابت کرده که می‌تواند همه چیزهای ناخوشایند، نفرت‌انگیز، نکوهیده و منفور را به شکل افسونگرانه و سحرانگیزی ترسیم کند. کار او به‌نوعی بازیافت هنری می‌ماند که از دل بیغوله‌ها، آشغالدانی‌ها، دور ریختنی‌ها و همه امور کریه و مشمئزکننده یک حس و حال متعالی و وارسته بیرون می‌کشد و تصویری به‌غایت زیبا و شورانگیز از جهان دوزخی آدم را خلق می‌کند. مثل نقاشان بزرگی که در شاهکارهایشان هر پرده‌ای که از گناه، پلیدی، شیطان، جهنم و عقوبت می‌کشیدند، مرزهای زیبایی‌شناسی و هنر را درمی نوردیدند

هیچ‌کس را به خوبی نعمت‌اله سراغ نداریم که قادر به کالبدشکافی روح بیمار و آلوده انسان باشد و بتواند امیال شرورانه، افکار خبیث و احساسات شرم‌آور را پیش چشمانمان آشکار سازد و به ما این فرصت را بدهد که با یک شخصیت دافعه‌برانگیز همراه شویم و تا انتهای جهنم با او برویم و به‌واسطه این همسفری به جاهای ممنوعه سرک بکشیم و کارهای نهی شده را تجربه کنیم و دریابیم پشت این ظاهر منزه و پاکیزه و پیراسته‌مان چطور میل به بدطینتی و زشتی و گناه غلیان می‌کند


محسن آزرم:

آرایش غلیظ را بعضی جاه‌طلبانه‌ترین فیلم کارگردانش می‌دانستند و از مشنگی و چِت بودن و خُل‌خُل‌بازی و چیزهایی مثل این می‌گفتند و آن‌قدر از فیلم تعریف کردند که کارگردان هوس ساختن یک فیلمِ باحالِ دیگر به سرش زد که مشنگی و چِت بودن و خُل‌خُل‌بازی و چیزهایی مثل این در آن بیش‌تر باشد. «شعله‌ور» همان فیلم است و البته در همه‌ی این چیزها گوی سبقت را از «آرایش غلیظ» ربوده، هرچند در میانه‌ی فیلم داستان را عوض می‌کند و شخصیت‌ها را حذف می‌کند و تا می‌تواند وقت تلف می‌کند برای رسیدن به چیزی که معلوم نیست چیست. همین است که اگر نیم‌ساعت فیلم را حذف کنند اتفاقی نمی‌افتد و اگر نیم‌ساعت دیگر هم لابه‌لای صحنه‌هایش جای دهند باز هم اتفاقی نمی‌افتد. تحمل یک‌سوم آخر فیلم واقعاً کار سختی‌ست؛ تحمل آدمی هم که مرزهای مشنگی و چِت بودن و خُل‌خُل‌بازی و چیزهایی مثل این را درنوردیده و یک‌بند حرف می‌زند و چیزی نمی‌گوید هم آسان نیست.


حمیدرضا حاجی حسینی:

شعله‌ور قصه مرد توسری خورده عقده‌ای كه با همه سر جنگ دارد. كارگرداني حميد نعمت‌الله خوب و يكدست است. فيلم در بخش‌های مياني هر چند از روی عمد كارگردان، ريتم كندي دارد. اما نعمت‌الله و مقدم دوست با خلق شخصيتي دوست‌داشتني با بازی خوب امين حيايی اين توانايی را دارند كه با روايت شوخ و شنگ و طنز خفيف،  تماشاگر را با خود همراه كنند تا به نقاط ضعف فيلم فكر نكند و در انتها قهرمان پاكباخته خود را هر چند دفعتی به رستگاری برسانند.


حسین جوانی:

شعله‌وراز آن فیلم‌های‌ست که در دست کارگردان دیگر تبدیل به فیلمی پوچ و بی‌معنی می‌شود اما به لطف جسارت نعمت‌الله تبدیل به فیلمی دوست داشتنی شده که با حوصله بیننده را درون خود غرق می‌کند. نعمت‌الله و مقدم دوست هوش‌مندانه بازی بی‌رحمانه‌ای با شخصیت‌ها به راه انداخته‌اند. بازی «برنده‌ها و بازنده‌ها»، «تقدیر و تحقیر»، «قهرمانان و خیل حسودان». هیچ راه نجاتی وجود ندارد و همین تلخی پایان فیلم را تکان‌دهنده‌ کرده. تلخی شروعِ یک پایان.

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها