صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها تفریحی هنر و تجربه تئاتر کمدی تئاتر کودک بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما

یادداشت‌های روزانه جشنواره‌ (13): «جاده قدیم» ساخته منیژه حکمت

منیژه حکمت در فیلم جدیدش بر خلاف فیلم زندان زنان که بهترین فیلم اوست دچار شتابزدگی و سردرگمی در روایت شده است که از کارگردانی مثل او بعید است.

jade

منیژه حکمت در فیلم جدیدش بر خلاف فیلم زندان زنان که بهترین فیلم اوست دچار شتابزدگی و سردرگمی در روایت شده است که از کارگردانی مثل او بعید است.

بیشتر این سردرگمی از فیلمنامه می‌آید. فیلم قرار است داستان زنی باشد که مورد تجاوز قرار می‌گیرد و آسیب‌های روانی و اجتماعی پس از حادثه را مورد بررسی قرار دهد و شروع خوبی هم دارد اما ناگهان درگیر مقدمه چینی‌های طولانی می‌شود که کاربردی در داستان ندارد. فیلم پر از ماجراهایی‌ست که به راحتی می‌توانست حذف شود و کوچکترین لطمه‌ای به خط اصلی داستان نخورد.

کارگردان موفق نمی‌شود از مهتاب کرامتی که نقش سختی را پذیرفته بازی خوبی بگیرد، در نتیجه کرامتی که قرار است با همان بازی همیشگی‌اش در نقش زن‌هایی در آستانه فروپاشی با مدام سیگار کشیدن و تکرار کابوس‌هایش و حمام رفتن‌های پی‌ در پی تماشاگران فیلم را تحت تاثیر قرار دهد انقدر این صحنه‌ها را تکرار می‌کند که تاثیرگذاری اولیه‌اش را از دست می‌دهد و بیننده خسته می‌شود.

مقایسه جاده قدیم با فروشنده کافی‌ست تا دریابیم واکنش‌های کرامتی تا چه حد سطحی و بی‌پایه است. ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در بازی، نگاه و تمام اکت‌های خود به خوبی رنج کشیدن و فروپاشی را به تصویر می‌کشند ضمن اینکه فرهادی با دقت و وسواس بیش از حد خود روی فیلمنامه، تمام ماجراها و خرده داستان‌ها را به خدمت قصه اصلی در اورده است.

اما در جاده قدیم این انطباق و ربط منطقی سخت اتفاق می افتد. درگیر شدن فیلم با سنت ها و باور ها و حرف مردم ها و نگرانی های دم دستی به قصهای که می شد به شدت زنانه ، به شدت عمیق و به شدت دردناک باشد آسیب زده است . ایجاد صحنه های خاله زنکی ، مادر همیشه نالان ، همکاران سیاه یا سفید ، تحول ناگهانی زن در ده دقیقه پایانی و فرار تمام آدم های فیلم از مواجهه با واقعیت جاده قدیم را از یک اثر شاخص سینمایی به فیلمی تبدیل کرده که بستر مناسبی برای روایت یک سریال تلویزیونی است.

تدوین و موسیقی فیلم از نکات مثبت آن است و می‌شود برای دغدغه منیژه حکمت احترام قائل بود اما فیلم فاصله چشمگیر دارد از توانای‌هایی که از او سراغ داریم.

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها