صفحه اصلی پیگیری خرید جدول فروش فیلمها تفریحی هنر و تجربه تئاتر کمدی تئاتر کودک بازارچه برنامه آینده سینما تخفیف تماس با ما

یادداشت‌های روزانه جشنواره‌ (3): «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی

«درخونگاه» سومین فیلم سیاوش اسعدی پس از «حوالی اتوبان» و «جیب بر خیابان جنوبی» است که مانند دو فیلم گذشته کارگردانش به زندگی قشر ضعیف جامعه که ساکن محله‌ای قدیمی در تهران هستند، می‌پردازد. او اینبار به زمان جنگ رفته و داستان مردی را تعریف می‌کند که پس از هشت سال کار در کشور ژاپن و تحمل سختی‌های فراوان به کشور بازگشته تا زندگی جدیدی را شروع کند.

درخونگاه


در تیتراژ ابتدایی فیلم می‌بینیم که «درخونگاه» به مسعود کیمیایی تقدیم شده است و از همان آغاز فیلم نشانه‌های سینمای کیمیایی سر و کله‌اش پیدا می‌شود. دیالوگ‌‌ها به سبک فیلم‌های کیمیایی نوشته شده و امین حیایی قرار است همان قهرمان تنهای از پشت خنجر خورده‌ای باشد که مردانه با زندگی می‌جنگد. اما فیلم تنها پوسته‌ای سطحی از کارهای کیمیایی را به نمایش می‌گذارد. نه دیالوگ تاثیر گذار و به یادماندنی‌ای خلق می‌شود، نه رفاقت غبطه برانگیزی را شاهدیم.
 قصه فیلم زود لو می‌رود و مخاطب به راحتی از همان ده دقیقه نخست می‌تواند اتفاقات بعدی و واکنش‌ها را پیش‌بینی کند، در نتیجه تماشای ادامه فیلم برایش ملال‌آور می‌شود. بدتر آن که هر چه منتظر اتفاق تازه‌ای می‌ماند چیزی نصیبش نمی‌شود. حضور شهرزاد، دوست قدیمی و حتی پدر و لاجوردی داماد خانواده وقتی می‌توانست اثرگذار باشد که یک نخ تسبیح مستحکم آنها را بهم متصل می‌کرد. اما فیلم پر از داستان‌های کوتاهی‌ست که نیمه‌کاره رها می‌شود. رضا یک برادر دوقلو دارد که فیلم بسیار روی آن مانور می‌دهد و تاکید دارد که وی به جبهه رفته است اما او نیز هیچ تاثیری در پیشبرد داستان ندارد.
پایان بندی فیلم از خود فیلم جلوتر است و بازی خوب حیایی و پانته‌آ پناهی‌ها آن را تاثیرگذار کرده است. حداقل در این سکانس از اشک و جیغ و فریادهایی که در تمام طول فیلم شاهدشان بودیم خبری نیست.
تنها نکته مثبت «درخونگاه» را می‌توان در بازی‌های خوب آن خلاصه کرد. امین حیایی بازی قابل قبولی دارد اما ژاله صامتی و محمود جعفری ستاره‌های فیلم هستند. صامتی که نقش زنی بیش از بیست سال بزرگتر از خودش را ایفا کرده آنقدر طبیعی بازی می‌کند که گویی یک نابازیگر متعلق به همان محله است. محمود جعفری نیز با افزودن شیرینی به بازی‌اش باعث می‌شود کمتر متوجه حوصله سربر بودن فیلم شوید. 
در مجموع فیلم «درخونگاه» برای سیاوش اسعدی قدمی رو به عقب محسوب می‌شود چرا که او همین مضامین را در دو فیلم قبلی خود با داستانی منسجم‌تر و جذاب‌تر بیان کرده است. 

دیدگاه‌ها

شماهم دیدگاه خود را بنویسید. بعد از تایید سینماتیکت منتشر می‌شود.

آخرین دیدگاه‌ها